Heb ik een snurkprobleem? En hoe kom ik er vanaf?

Als u af en toe snurkt, hoeft dit niet per se te betekenen dat u een snurkprobleem heeft. Als uw snurkklachten echter geregeld terugkeren of zelfs chronisch worden, kan het zijn dat u uw snurkgedrag wel serieus moet gaan nemen. Lees hieronder waar u op moet letten als u regelmatig snurkt en wat u kunt doen om uw (eventuele) snurkprobleem om te lossen.

Snurkprobleem

Hoe wordt snurken veroorzaakt?

Snurken ontstaat wanneer de ademhaling tijdens de slaap wordt belemmerd. Normaal gesproken loopt lucht via de neusholte, keelholte en luchtpijp naar de longen. Als de luchtstroom ergens in dit traject bemoeilijkt wordt, wordt deze luchtstroom turbulent. Dit zorgt ervoor dat het zachte gehemelte, de huig, de tong en keelwanden naar elkaar toe gezogen worden en gaan trillen, vergelijkbaar als bij een leeglopende ballon. Deze trillingen veroorzaken het snurkgeluid.

De oorzaken van snurken kunnen zeer uiteenlopend zijn. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Een verminderde spierspanning in het keel- en mondgebied, meestal veroorzaakt door ouder worden, alcoholgebruik, slaap- of kalmeringsmiddelen of oververmoeidheid. 
  • Verdikte keelwanden, veroorzaakt door bijvoorbeeld roken of overgewicht.
  • Een van nature lang en vrij slap zacht gehemelte en huig.
  • Te nauwe neusingang. Oorzaken hiervoor kunnen onder andere zijn een allergie, verkoudheid, neuspoliepen of een scheef neustussenschot. De bemoeilijkte neusademhaling die hierdoor ontstaat zorgt ervoor dat snurkers automatisch overschakelen op een geforceerde mondademhaling. Dit leidt tot een te lage luchtdruk in de keelholte bij het inademen.
  • Slapen op de rug. Dit vergroot de kans op het naar achteren vallen van de tong en andere slappe weefsels.

Snurkprobleem

Snurkprobleem of niet?

Als u slechts incidenteel snurkt, is er niets om u zorgen over te maken. Merkt u (of uw partner) echter dat uw snurkklachten steeds frequenter worden en (bijna) iedere nacht terugkeren, dan is de kans groot dat u een snurkprobleem heeft. Indien u geen partner of huisgenoot heeft, ga dan na of u vaak onrustig slaapt en niet fit wakker wordt. Zo ja, dan is de kans aanwezig dat u kampt met een snurkprobleem.

Om hier zeker van te zijn kunt u een snurk app downloaden. U laat de snurk app simpelweg lopen gedurende de nacht en deze meet uw snurkgedrag. De volgende ochtend kunt u precies zien of u heeft gesnurkt, en zo ja, hoe hard en hoeveel. U kunt dit bij de meeste apps ook terugluisteren. Een populaire en fijne snurk app is SnurkLab.

 

Als u of u partner merkt dat u steeds frequenter snurkt en u vaak niet fit wakker wordt, is de kans groot dat u een snurkprobleem heeft.

 

Het is aan te raden om zo snel mogelijk een oplossing voor uw snurkprobleem te vinden. Chronisch snurken kan namelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Zo lopen snurkers meer kans op het oplopen van bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, refluxziekte, hart- en vaatziekten en andere kwaaltjes. Ook kan snurken leiden tot ergernissen binnen uw relatie. Het is immers geen pretje om nacht na nacht geluidsoverlast te ervaren door een snurkende partner.

Snurkprobleem

Slaapapneu

Snurkers moeten extra opletten indien (zeer) luid snurken wordt afgewisseld met stille perioden. Dit kan namelijk duiden op het obstructieve slaapapneusyndroom (OSAS), ook wel slaapapneu genoemd. Slaapapneu is een ernstige slaapstoornis waarbij er ademstops plaatsvinden tijdens de slaap. Na 15 tot 30 seconden (en soms zelfs langer) geven de hersenen een signaal af om wakker te worden en weer te gaan ademen. Dit gebeurt vaak schokkend en happend naar lucht. Er is sprake van slaapapneu als er sprake is van 5 of meer ademstops per uur.

Als u vermoedt dat u kampt met slaapapneu, dient u onmiddellijk een arts te raadplegen.

Ik heb een snurkprobleem, en nu?

Als u heeft geconstateerd dat u een snurkprobleem heeft, dan is het allereerst belangrijk om te achterhalen waarom u precies snurkt. In het begin van dit artikel hebben we de mogelijke oorzaken van snurken al kort behandeld. Om erachter te komen wat bij u de belangrijkste oorzaak of oorzaken zijn, is het aan te raden u te laten onderzoeken door uw huisarts. Als u weet wat uw klachten veroorzaakt, kunt u hier een gerichte oplossing voor zoeken. Hieronder zetten wij de effectiefste tips tegen snurken voor u op een rij.

1. Aanpassingen in uw levensstijl

Een ongezonde levensstijl is één van de belangrijkste oorzaken van snurken. Een aantal dingen die u kunt doen om de kans op snurken te verkleinen, zijn:

  • Stoppen met roken. Roken irriteert de luchtwegen, wat leidt tot zwellingen en soms zelfs ontstekingen. Dit zorgt voor een bemoeilijkte ademhaling, waardoor snurkklachten kunnen ontstaan.
  • Afvallen. Overgewicht is een belangrijke veroorzaker van snurken. Met name vet in de nekstreek is een risicofactor, omdat dit tegen de keel drukt en de luchtweg vernauwt. Dit vergroot de kans op snurken.
  • Minderen met alcohol. Alcohol heeft een verslappende werking op de spieren, waardoor zij eerder inzakken. Dit werkt snurken in de hand. Probeer daarom een aantal uren voordat u gaat slapen geen alcohol te drinken, en drink niet meer dan twee glazen per dag.

Snurkprobleem door alcohol

Het toepassen van bovenstaande tips zal een win-win situatie opleveren: uw snurkprobleem vermindert niet alleen, maar u bent ook nog eens gezond bezig!

2. Anti snurkmiddel

Er bestaan vele verschillende soorten anti snurkmiddelen, die zich vaak richten op verschillende oorzaken van snurken. Het is belangrijk om bij de aanschaf van een anti snurkmiddel rekening mee te houden met de specifieke werking van elk middel. Hieronder ziet u de effectiefste anti snurkmiddelen op een rij:

CPAP-apparaat

Een CPAP-apparaat is een zeer effectief anti snurkmiddel dat bestaat uit een luchtpomp, slang en masker. Het is de voorkeursbehandeling voor patiënten met slaapapneu, maar kan ook gebruikt worden bij ernstige snurkklachten. De luchtpomp zorgt voor een constante aanvoer van lucht bij de drager, waardoor de luchtwegen open blijven en snurken wordt voorkomen.

Helaas is het gebruik van een CPAP-apparaat erg ingrijpend. Het is voor de meeste mensen oncomfortabel om te slapen met het masker, omdat het de bewegingsvrijheid tijdens de slaap enorm beperkt. Ook kunnen er bijwerkingen optreden, zoals neusverkoudheid, bijholteontstekingen, maskerdrukplekken, tijdelijke spierpijn op de borst en winderigheid door het inslikken van lucht. Daarom wordt aan snurkers vaak aangeraden eerst naar andere oplossingen te kijken.

Snurkprobleem oplossen met CPAP-apparaat

Anti snurkbeugel

De anti snurkbeugel wordt over het algemeen gezien als het effectiefste anti snurkmiddel. Het richt zich met name op snurken dat ontstaat in de keelholte. De meeste mensen snurken doordat de spieren zich tijdens de slaap te erg ontspannen en de onderkaak naar achteren zakt. Hierdoor blokkeren de huig en het zachte gehemelte de luchtweg, waardoor snurken ontstaat. Een anti snurkbeugel is een tandheelkundige beugel die de onderkaak lichtjes naar voren dwingt. Hierdoor blijft de luchtweg gedurende de hele nacht vrij en wordt snurken voorkomen.

Werking anti snurkbeugel bij snurkprobleem

Het Amerikaanse onderzoekscentrum National Centrum for Biotechnology Information (NCBI) heeft de effectieve werking van een anti snurkbeugel wetenschappelijk aangetoond: zo’n 90% van de snurkers heeft er baat bij. Het effectiefst is een anti snurkbeugel die u op uw gebit kunt aanpassen. Deze beugels zijn eenvoudig online te bestellen voor minder dan €30. Het is hierbij om te kiezen voor een merk waarbij u de beugel terug kunt sturen als hij toch niet werkt voor jou, zoals Mr. Anti Snurk (€27,95). Hier zijn vele positieve reviews over deze anti snurkbeugel te vinden.

Neusspreider tegen snurken

Het kan ook zijn dat uw snurkklachten veroorzaakt worden door een verminderde neusademhaling. Dit kan tijdelijk zijn, zoals bij een verkoudheid of allergische reactie, maar ook een meer permanente oorzaak hebben. Denk hierbij aan een afwijkend neustussenschot, chronisch ontstoken neusslijmvlies of andere nasale problemen. Een bekend gevolg hiervan is snurken.

Een neusspreider kan helpen bij het bestrijden van snurken. Dit anti snurkmiddel bestaat uit twee buisjes die u in de neusgaten dient in te brengen. Het bevordert de luchttoevoer door de neus en voorkomt het dichtklappen van de neusvleugels. Doordat de ademhaling verbetert, wordt er meer zuurstof aangevoerd en verdwijnt het snurken. Ook zult u dieper slapen en uitgeruster wakker worden.

Neusspreider bij snurkprobleem

3. Oefeningen tegen snurken

Zoals we eerder al aangaven, is een verminderde spierspanning in de mond en keel één van de mogelijke oorzaken van snurken. Door deze spieren dagelijks te trainen kunt u ze versterken, waardoor de kans op een luchtwegblokkade een stuk kleiner wordt.

Wetenschappelijk onderzoek heeft de positieve effecten van specifieke oefeningen op snurkklachten onderzocht. Het onderzoek, dat werd geleid door de Braziliaanse professor Geraldo Lorenzi-Filho, werd uitgevoerd onder 39 snurkers. Zij moesten drie keer per dag specifieke oefeningen uitvoeren. Na 3 maanden was de snurkfrequentie afgenomen met 36% en de totale snurkkracht met 59%. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift CHEST.

Het gaat om de volgende 6 oefeningen:

1. Duw met het puntje van de tong tegen het gehemelte en schuif de tong naar achteren (20x)
2. Zuig de gehele tong tegen het gehemelte aan (20x)
3. Druk de achterkant van de tong tegen de bodem van de mond terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden ligt (20x)
4. Hef het zachte gehemelte en de huig alsof u de klinker “aa” zegt (20x)
5. Duw met uw wijsvinger de wangspier van uw tanden weg (elke kant 10x)
6. Als u eet, wissel het kauwen dan af aan beide kanten, en til uw tong op naar het gehemelte als u slikt, zonder uw wangspieren aan te spannen.

Snurkprobleem oplossen met oefeningen tegen snurken

De 6 oefeningen

4. Laat u testen op een eventuele allergie

Een andere veelvoorkomende oorzaak van snurken is een allergische reactie. Er zijn verschillende allergieën die kunnen leiden tot snurkgedrag. Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde inhalatie-allergieën, waaronder de huisstofmijtallergie, honden- of kattenallergie of hooikoorts. Bekende klachten van deze allergieën zijn geïrriteerd neusslijmvlies, een loopneus, verstopte neus en niezen. Deze zaken bemoeilijken de ademhaling terwijl u slaapt, waardoor snurkklachten kunnen ontstaan.

Snurkprobleem door allergie

Als u vermoedt dat u allergisch bent, kunt u bij de huisarts een allergietest laten afnemen. Soms zal de huisarts u doorsturen naar een specialist. Als u weet of u allergisch bent en waarvoor precies, kunt u de nodige maatregelen nemen die uw klachten en daarmee ook het snurken zullen verminderen. Enkele tips voor de verschillende inhalatie-allergieën zijn:

  • Huisstofmijtallergie. Dit is waarschijnlijk de allergie die het vaakst leidt tot snurkgedrag. Huisstofmijten zijn voor het oog onzichtbare beestjes die zich in beddengoed, tapijt en stoffen van meubilair bevinden. Ze voeden zich met onze huidschilfers en houden van een warm en vochtig klimaat. Bepaalde stoffen in hun uitwerpselen kunnen een allergische reactie veroorzaken. Huisstofmijt die zich in ons beddengoed bevindt is de grootste veroorzaker van snurkgedrag. Ons bed is immers de plek waar ons gesnurk plaatsvindt. Een aantal tips: laat uw bed dagelijks luchten en was uw beddengoed regelmatig op 60 graden Celsius. Wellicht heeft u baat bij anti-allergeen beddengoed. Houd uw slaapkamer daarnaast zoveel mogelijk stofvrij door vaak te stofzuigen en stoffen.

Snurkprobleem door huisstofmijt allergie

  • Hooikoorts. Bij hooikoorts is er sprake van een allergie voor pollen van bepaalde planten, bloemen, grassen of bomen. U kunt laten testen voor welke pollen u precies allergisch bent. Blijf op dagen met een hoog pollengehalte zoveel mogelijk binnen. Houd daarnaast deuren en ramen gesloten. Als u toch naar buiten moet, draag dan een zonnebril en was u handen regelmatig. Neem thuis een douche en gooi uw kleding in de was.
  • Huisdierenallergie. Deze allergie is vaak het gemakkelijkst te behandelen door simpelweg het contact met de dieren waar u allergisch voor bent zoveel mogelijk te vermijden.

Als u op bepaalde dagen erg veel last heeft van uw allergieklachten, kunt u een antihistaminicum innemen. Deze zijn te koop bij de drogist of apotheek in de vorm van tabletten, druppels of spray.

5. Huisarts

Wij raadden u eerder al aan om naar de huisarts te gaan om uw snurkklachten te  laten onderzoeken. Mocht u dit nog niet gedaan hebben, en bovenstaande tips leveren geen verbetering op, dan is het slim om alsnog een bezoekje aan de huisarts te brengen. Deze kan u eventueel ook doorverwijzen naar de KNO-arts.