Snurken tijdens zwangerschap: wat kunt u ertegen doen?

Veel vrouwen die zwanger zijn geweest, hebben het meegemaakt: snurken tijdens de zwangerschap. Zelfs vrouwen die normaal gesproken nauwelijks geluid maken als ze slapen, kunnen tijdens hun zwangerschap transformeren in flinke snurkers. Maar wat is de reden hiervan en wat valt er tegen te doen? In dit artikel bespreken we de oorzaken en mogelijke oplossingen.

Snurken tijdens zwangerschap

Hard snurken en slaapapneu gevaarlijk tijdens zwangerschap

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel zwangere vrouwen kampen met snurkgedrag. Zo toonden Amerikaanse en Schotse onderzoekers aan dat maar liefst 25% tot 40% van de vrouwen snurkt gedurende de zwangerschap, waarbij 15% zelfs last had van slaapapneu – een gevaarlijk verschijnsel waarbij de ademhaling soms korte tijd stopt.

Hoewel veel meer mensen lijden aan snurken en slaapapneu, zijn de risico’s voor zwangere vrouwen extra groot. Hoe vaker en heviger het gesnurk of de apneu, hoe groter de kans op ongewenste klachten zoals een hoge bloeddruk of epileptische aanvallen. Zaken die zeer riskant zijn voor de gezondheid van zowel moeder als kind.

 

37 weken zwanger: snurken op zijn hoogtepunt

De eerste maanden van de zwangerschap is er vaak nog weinig aan de hand. Na ongeveer 15 weken verandert dit en en neemt het snurken toe. Dit komt omdat het lichaam naarmate de zwangerschap vordert steeds meer vocht vasthoudt. Hierdoor zwellen de slijmvliezen in de neus op en blijft er minder ruimte over voor de luchtdoorgang.

Snurkgeluiden en een geïrriteerde partner zijn in veel gevallen het gevolg. Rond de 37 weken bereikt het gesnurk qua frequentie en volume meestal zijn hoogtepunt.

Het vasthouden van vocht is echter niet de enige oorzaak van snurken tijdens de zwangerschap, want ook gewichtstoename speelt een belangrijke rol. Veel vrouwen komen in deze periode aan doordat ze meer eten en minder bewegen. Tussen overgewicht en snurken bestaat echter een duidelijk causaal verband. Het is daarom belangrijk om zo gezond mogelijk te eten en voldoende te blijven bewegen.

Snurken tijdens zwangerschap

Tips: wat te doen tegen snurken tijdens zwangerschap?

Gelukkig zijn er een aantal zaken die u zelf kunt doen om het snurken zoveel mogelijk te verminderen of zelfs geheel te voorkomen. Een veelgehoorde tip is bijvoorbeeld om op de zij te slapen. Hierdoor oefent uw lichaamsgewicht minder druk uit op de luchtwegen en ligt u daarnaast een stuk comfortabeler.

Een ander populair advies is het gebruik van een zoutoplossing. Dit helpt om de luchtwegen vrij te maken, waardoor de kans op snurken sterk afneemt. Ook een goede ventilatie van de slaapruimte is een goed idee – een open raam zorgt ervoor dat er altijd voldoende toevoer van verse lucht in de slaapkamer is.

Anti snurkbeugel

Helpen bovenstaande tips niet? Dan kunt u altijd nog terugvallen op een anti snurkmiddel, zoals de anti snurkbeugel (Mandibulair Repositie Apparaat). Dit is een kleine beugel die u tijdens de slaap draagt, waardoor de zachte delen van de keel uw luchtwegen niet langer blokkeren.

Uit onderzoek blijkt het apparaat voor maar liefst 90% van de snurkers effectief te zijn en zwangere vrouwen vormen hierop geen uitzondering. Voor de beste resultaten adviseren wij een aanpasbare anti snurkbeugel. Duizenden Nederlanders gingen u voor, zoals u in deze positieve reviews kunt lezen. Is uw zwangerschap eenmaal voorbij? Dan is de kans groot dat uw snurkklachten binnen enkele dagen weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.