Positieve gedachten

Lig jij met grote regelmaat ’s nachts wakker? Dan is de kans groot dat dit gepaard gaat met negatieve gedachten die door je hoofd spoken. Dingen als “Ik zal wel weer een slapeloze nacht tegemoet gaan” of “De wekker gaat al over 4 uur” zijn begrijpelijk om te denken, maar geven je waarschijnlijk een nog slechter gevoel over jezelf. Hoe ga je hiermee om?

Buig je gedachten om

De truc is om je negatieve gedachten om te buigen in positieve gedachten. Denk dus niet “Wat rot dat ik tijd verspil met wakker liggen in bed”, maar in plaats daarvan: “Wat fijn dat ik een bed heb om in te slapen. Elke seconde die ik vannacht rust is mooi meegenomen”. Als je deze positieve gedachten maar vaak genoeg herhaalt, zul je er na verloop van tijd vanzelf in gaan geloven.

Je gedachten focussen op positieve dingen heeft verschillende gevolgen:

  • Je voelt je minder gestrest, waardoor je gemakkelijker in slaap valt. Negatieve gedachten houden je cortisolspiegel hoog, waardoor het onmogelijk is om in de slaapstand te komen.
  • Je associeert je slaapkamer en bed niet meer met negativiteit, maar met ontspanning. Dit haalt je uit de negatieve spiraal die je slaapproblemen in stand houdt.

Voel jij je vaak gestrest voordat je in bed stapt? Lees dan dit artikel met handige tips: Niet kunnen slapen door stress: wat te doen?

 


Wist je dat…?