Ideale slaapkamertemperatuur

Als je slaapkamer te warm of te koud is, kan dat je nachtrust flink verstoren. Bij een te hoge of lage temperatuur slaap je moeilijker in, is je slaap onrustiger en word je sneller wakker. De ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen de 16 en 18 graden Celsius. Zet altijd je verwarming uit voordat je gaat slapen.

Is je slaapkamer te koud? Een aantal tips:

  • Gebruik een elektrische deken, kersenpitkussen of kruik om jezelf in bed op te warmen.
  • Slaap met een flanellen pyjama en eventueel slaapsokken.
  • Neem een douche of bad. Droog je haar naderhand wel goed af.
  • Zet de verwarming eventjes open voordat je naar bed gaat.
  • Sluit je raam als het buiten erg koud is. Lucht je slaapkamer ’s ochtends extra goed door. Schakel je ventilatiesysteem niet uit.
  • Schaf een extra (dons)deken aan.

Is je slaapkamer te warm? Een aantal tips:

  • Zet je ventilator voor een koele plek. Een ventilator zuigt de lucht achter zich op en blaast deze er aan de voorkant uit. ’s Nachts kun je je ventilator daarom het best voor je raam plaatsen.
  • Maak je eigen airco. Vul flessen met water en vries deze in (doe ze niet helemaal vol: dan kunnen ze barsten). Plaats ze ’s nachts voor je ventilator. Gebruik een bakje om de condens op te vangen.
  • Leg een nat doekje in je nek of op je hoofd.
  • Houd de warmte overdag zoveel mogelijk buiten en lucht ’s avonds goed door.
  • Slaap op de koelste plek in huis.

 


Wist je dat…?