Alcohol en slapen

Vaak wordt  gezegd dat een slaapmutsje voor het slapengaan ervoor zorgt dat je ’s nachts goed slaapt. Maar is dit wel zo? Lees hieronder wat de relatie tussen alcohol en slapen is en hoe alcohol je slaap precies beïnvloedt.

Alcohol als slaapmiddel?

Slecht nieuws voor iedereen die ’s avonds graag een slaapmutsje drinkt: onderzoek heeft uitgewezen dat alcohol een negatieve invloed op je nachtrust heeft. Het klopt dat je na het nuttigen van alcohol vaak sneller in slaap valt. Dit komt doordat alcohol een verdovende werking heeft.

Het blijkt echter dat de slaap die je krijgt kwalitatief minder is. Na het drinken van alcohol sleep je minder diep en onrustig. Over het algemeen wordt je ook eerder wakker (bron: Jellinek). Je kunt alcohol daarom beter niet als slaapmiddel gebruiken.

Alcohol en REM-slaap

Wat doet alcohol nu precies?

Normaal gesproken maken we per nacht zo’n 4 tot 5 slaapcycli door. Elke cyclus duurt ongeveer 90 tot 120 minuten en bestaat uit 4 slaapfasen: de sluimerfase, lichte slaapfase, diepe slaapfase en REM-slaap.

Onderzoek heeft uitgewezen dat alcohol je REM-slaap onderdrukt. Tijdens de REM-slaap worden je emoties en de informatie van de dag door het brein verwerkt. In deze fase dromen we. Als je REM-slaap wordt onderdrukt, slaap je erg onrustig en neemt de kans op snurken, nachtzweten en praten in je slaap toe. Je voelt je daarnaast een stuk minder fit bij het opstaan.

Conclusie

Kortom: je kunt alcohol voortaan beter laten staan, zeker als je al kampt met slaapproblemen. Wil je toch per se een glaasje bier of wijn drinken? Drink dan ten minste 2 uur voordat je naar bed gaat geen alcohol meer en houdt het bij maximaal 2 glazen per dag.

 


Wist je dat…?