Serotonine booster zonlicht

Zonlicht is een natuurlijke serotonine booster die je kan helpen om beter te slapen. Als je regelmatig kampt met slapeloosheid en andere slaapproblemen, probeer dan wat vaker buiten te komen. Lees hieronder het precieze verband tussen zonlicht, serotonine en slaap.

Wat is serotonine?

Serotonine is een neurotransmitter die invloed heeft op verschillende functies van je lichaam, zoals je stemming, eetlust en seksuele activiteit. Daarnaast is serotonine nodig voor de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Hoe meer seratonine je lichaam overdag aanmaakt, hoe beter je zult slapen. Te weining aanmaak van serontonine kan slaapproblemen veroorzaken.

Zo’n 90-95% van de serotonine wordt in de darmen aangemaakt. Een gezond voedingspatroon is daarom zeer belangrijk voor een betere nachtrust.

De overige 5-10% van de serotonine wordt in je hersenen geproduceerd. Je kunt de aanmaak van serotonine in je hersenen op verschillende manieren stimuleren.

Zonlicht en serotonine

Een zeer belangrijke natuurlijke serotonine booster is zonlicht. Door zonlicht op je huid maakt je lichaam vitamine D aan. Vitamine D is niet hetzelfde als serotonine, maar ze zijn wel nauw verwant.

Men heeft ontdekt dat de aanmaak en het gebruik van serotonine voor een groot deel bepaald wordt door de hoeveelheid vitamine D die er aanwezig is in ons lichaam. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat we meer neurotransmitters zullen loslaten in de hersenen.

Kortom: als je vaak slecht slaapt, probeer dan overdag zoveel mogelijk buiten te komen. Ook als het bewolkt is maakt je lichaam serotonine aan. Een klein ommetje of bezoekje aan de supermarkt kan al verschil maken.

Overige natuurlijke serotonine boosters

Is het voor jou lastig om overdag voldoende buiten te komen? Dan heb je misschien iets aan onderstaande tips:

  • Schaf een daglichtlamp aan.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Meet jezelf een gezond voedingspatroon aan.
  • Slik voedingssuplementen met Griffonia kruid. Overleg altijd met je arts als je medicijnen gebruikt.
  • Drink minimaal 1,5-2 liter water per dag.

 


Wist je dat…?