Lichaamsbeweging betere nachtrust

Voldoende lichaamsbeweging overdag zorgt ervoor dat je ’s nachts beter slaapt en de volgende dag fitter wakker wordt. Slaap je vaak slecht? Dan wordt het tijd om je sportschoenen tevoorschijn te toveren.

Sporten maakt slaperig

Wanneer we sporten of bewegen, gaan onze hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur omhoog. Als het lichaam weer tot rust komt, dalen de hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur tot een niveau dat lager ligt dan bij niet-sporters. Deze factoren zorgen ervoor dat je sneller in slaap valt en daarnaast dieper slaapt. Hoe dieper je slaapt, hoe beter je lichaam en geest herstellen.

Door te sporten of actief te bewegen komen er daarnaast hormonen en neurotransmitters vrij in de hersenen. Enkele voorbeelden hiervan zijn dopamine, endorfine, serotonine en adrenaline. Deze stofjes maken je niet alleen blij, maar zorgen er ook voor dat je je minder gestrest voelt. Stress is één van de belangrijkste veroorzakers van slaapproblemen.

Onderzoek

Onderzoek van het Sleep Cycle Instituut bevestigt dat sporters een betere slaapkwaliteit hebben. De afgelopen 3 jaar hebben wetenschappers van dit instituut alle data van de 3 miljoen gebruikers van de app Sleep Cycle verzameld en geanalyseerd. Gebruikers van de app die af en toe sporten, geven aan beter te slapen dan de mensen die niet sporten, ongeacht geslacht of leeftijd.

Hoeveel lichaamsbeweging?

Om je nachtrust te verbeteren is flink bewegen gedurende 30 minuten al voldoende. Wat je precies doet is niet belangrijk, als je hartslag maar omhoog gaat en je een beetje buiten adem raakt.

Let op: sport niet te laat. Geef je lichaam de kans om bij te komen voordat je in bed duikt. Probeer tenminste twee uur voor je normale bedtijd geen intensieve lichaamsbeweging te doen.

 


Wist je dat…?