Te veel slapen weekend

Veel mensen houden ervan om in het weekend uit te slapen. Toegegeven: het is ook heerlijk om je wekker niet te hoeven zetten en pas aan de dag te beginnen wanneer jij eraan toe bent. Toch dien je hiermee uit te kijken. Te veel slapen in het weekend kan je ritme namelijk flink verstoren. Dit is ook de reden dat de veel mensen op zondagavond niet in slaap kunnen vallen en op maandag last hebben van vermoeidheid. Dit wordt ook wel een weekendlag genoemd.

Wat is een weekendlag?

Het woord weekendlag komt van de bekende jetlag: een verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer je naar een andere tijdzone reist.

Een weekendlag is de verstoring van je ritme die wordt veroorzaakt doordat je tijdens het weekend op andere tijden naar bed gaat en opstaat dan doordeweeks. Dit schopt je interne klok in de war.

Weekendlag voorkomen

Probeer op vrijdag en zaterdag niet meer dan twee uur na je normale bedtijd te gaan slapen. Zet je wekker vervolgens het liefst maximaal twee uur later dan normaal. Hoe minder verschil met doordeweeks, hoe beter. Zet ook je wekker als het iets later is geworden dan de bedoeling was. Lang blijven liggen maakt je alleen maar suf. Opstaan is de beste manier om weer in je natuurlijke ritme te komen.

Let in het weekend daarnaast op de inname van alcohol, nicotine en cafeïne. Deze kunnen je slaap verstoren.

 


Wist je dat…?