Slaaptip regelmatig dag nachtritme

Om beter te slapen en uitgeruster wakker te worden, is het creëren van een regelmatig dag- en nachtritme erg belangrijk. Een regelmatig dag- en nachtritme zorgt ervoor dat je interne klok op orde is. Dit leidt ertoe dat je ‘s avonds op tijd moe wordt en ’s ochtends vol energie aan een nieuwe dag kunt beginnen.

Hoe ga je te werk?

Het creëren van een regelmatig dag- en nachtritme is niet moeilijk. Het houdt in dat je elke dag op dezelfde tijd opstaat en op dezelfde tijd naar bed gaat, ook op vrije dagen.

Heb je moeite met opstaan? Laat dan de gordijnen op een kier, zodat het ochtendlicht je slaapkamer binnenkomt. Weersta de verleiding om te snoozen. Dit maakt je alleen maar meer moe.

Voor mensen die werken in ploegendiensten of die vaak nachtdiensten draaien is het helaas een stuk lastiger om een regelmatig ritme te creëren. Je kunt je lichaam wel een handje helpen door fel, kunstmatig licht te gebruiken om wakker te worden. Maak na je dienst je slaapkamer juist heel donker. Slik daarnaast extra vitamine D-supplementen en beperk de inname van cafeïne tijdens je nachtdiensten.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Om je ’s ochtends uiterust te voelen, is het natuurlijk ook belangrijk dat je genoeg slaap krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, hangt voornamelijk af van hoe oud je bent. Lees hier hoeveel slaap je gemiddeld nodig hebt.

 


Wist je dat…?