Meer ontspannen overdag

Om ’s nachts beter te slapen is meer ontspannen gedurende de dag belangrijk. Dit klinkt gek, want je kunt ’s avonds toch beter flink moe zijn? Nee dus. We leggen hieronder uit waarom.

Waarom meer ontspannen?

Voor een goede nachtrust is lekker actief bezig zijn inderdaad belangrijk. Het is echter net zo belangrijk om je drukke schema af te wisselen met rustmomenten. Als je nooit even stopt om bij te komen, dan stapelt het stesshormoon cortisol zich op in je lichaam.

De aanwezigheid van cortisol belemmert je nachtrust. Het zorgt ervoor dat je lichaam niet voldoende in de slaapstand kan komen. Soms kun je ook last krijgen van piekergedachten.

Het is daarom slim om overdag meerdere keren een korte pauze te nemen. Doe iets waar jij blij van wordt. Daarna kun je weer met goede moed verder. Dit zorgt er hoogstwaarschijnlijk ook nog eens voor dat je een stuk productiever bent.

Hoe kun je meer ontspannen?

Hoe je je rustmoment precies benut, is erg persoonlijk en hangt er ook vanaf wat voor mogelijkheden je overdag hebt. Enkele voorbeelden:

  • Je favoriete tijdschrift of een goed boek lezen met een kopje thee erbij.
  • Mediteren of ontspanningsoefeningen doen.
  • Een rondje rustig fietsen of wandelen.
  • Spelen met je huisdier.
  • Iets creatiefs doen, zoals breien of kleuren voor volwassenen.

 


Wist je dat…?