Brandend maagzuur s nachts voorkomen

Lig jij vaak wakker door brandend maagzuur dat ’s nachts opspeelt? Of heb je last van zure oprispingen? Dan is het slim om je eetpatroon eens goed onder de loep te nemen. Lees hieronder wat je kunt doen om brandend maagzuur en zure oprispingen tijdens je slaap te voorkomen.

Wat is brandend maagzuur?

Maagzuur wordt in je maag aangemaakt en is nodig om voedsel te verteren en bacteriën te doden. Doordat maagzuur een zeer hoge zuurgraad heeft, beschermt ons maagslijmvlies de maagwand tegen maagzuur.

Soms wordt er teveel maagzuur aangemaakt, bijvoorbeeld door het eten van bepaald voedsel. Dit kan leiden tot irritaties aan het maagslijmvlies. Dit geeft een brandend gevoel in je maag, achter je borst.

Wat zijn zure oprispingen?

Zure oprispingen worden ook wel gastro-oesofageale reflux genoemd. Hierbij vloeit het maagzuur vanuit de maag terug in de keel en slokdarm. Dit geeft een brandend gevoel.

Vier van de vijf mensen  die regelmatig last hebben van zure oprispingen hebben hier met name ’s nachts extra last van. Dit komt doordat het maagsap in liggende houding gemakkelijker de sluitspier tussen de maag en slokdarm kan passeren.

Zure oprispingen kunnen net als brandend maagzuur opspelen als de maag teveel maagzuur produceert. Het kan ook zijn dat de sluitspier van de maag is verslapt.

6 tips om zuurbranden te voorkomen:

1. Vermijd risicovol eten en drinken

Bepaald eten en drinken staat bekend om het veroorzaken van brandend maagzuur of zure oprispingen. Probeer deze etenswaren zoveel mogelijk te vermijden. Denk aan:

  • Gefrituurd of vet voedsel
  • Vet vlees
  • Gekruid eten
  • Volle melkproducten
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Cafeïnehoudende dranken
  • Alcoholische dranken

2. Val af

Ook overgewicht kan de reden zijn van brandend maagzuur of zure oprispingen, omdat er meer druk op de maag ligt. Kamp jij met overgewicht? Probeer dan je overtollige kilo’s kwijt te raken.

3. Vermijd grote maaltijden in vlak voordat je gaat slapen

Probeer je avondmaaltijd vroeg op de avond te eten en niets meer te eten voordat je gaat slapen. Dit geeft je maag de kans om je eten te verteren voordat jij in bed stapt.

4. Pak bronnen van stress aan

Het is bekend dat stress lichamelijke klachten kan veroorzaken, waaronder zuurbranden. Merk jij dat je je de laatste tijd vaak gestrest voelt? Een aantal tips:

  • Ga sporten. Fysieke inspanning werkt goed om spanningen kwijt te raken. Sport echter niet te laat op de avond.
  • Gun jezelf gedurende de week voldoende tijd om te ontspannen en dingen te doen die jij leuk vindt.
  • Beperk piekeren. Geef jezelf een limiet (bijvoorbeeld 5 of 10 minuten per dag) en houd je hier ook aan.
  • Doe voordat je naar bed gaat iets waar jij ontspannen van wordt, zoals lezen, ontspanningssoefeningen of slaapyoga.
  • Pak de oorzaak van je stressgevoelens aan. Is dit niet mogelijk? Overweeg dan de hulp van een professional in te schakelen die je kan helpen om beter met je stressgevoelens om te gaan.

5. Draag geen strakke (slaap)kleding

Strakke kleding vergroot de kans op brandend maagzuur of zure oprispingen door de druk die het geeft op de maag. Draag daarom zowel overdag als ’s nachts losse, comfortabele kleding die niet knelt.

6. Slaap met je hoofdeinde omhoog

Je hoofdeinde een paar centimeter verhogen kan voorkomen dat het zuur naar je borst of keel stijgt. Het is dus met name effectief tegen zure oprispingen, en minder voor brandend maagzuur. Je kunt je hoofdeinde omhoog brengen met klossen of je hoofd en schouders verhogen met een wigvormig kussen.

 


Wist je dat…?