Eten voor het slapen

Vraag jij je ook wel eens af of eten voor het slapen gezond is of dat je dit beter kunt laten? Hieronder helderen we het een en ander op.

Wel of niet eten voor het slapen?

Experts zeggen dat het raadzaam is om je avondmaaltijd een paar uur voordat je naar bed gaat te nuttigen. Dit geeft je maag de kans om het eten te verteren. Doe je dit niet, dan slaap je onrustiger. Ook vergroot het de kans op brandend maagzuur. Ga dus nooit met volle maag slapen.

Als je toch nog honger hebt vlak voordat je in bed stapt, doe je er goed aan om een lichte snack te eten. Anders zul je wakker liggen van je rommelende maag. Maar wat voor snack kun je nu het beste eten?

Als je moeite hebt met inslapen, is het slim om vet of eiwitrijk eten te vermijden, zegt Irma Leijten, slaapcoach en -trainer en schrijver van het boek ‘Eerste hulp bij beter slapen’. Deze voedingsmiddelen kosten namelijk meer energie om te verteren, wat niet slaapbevorderend werkt. Kies in plaats hiervan bijvoorbeeld voor een stuk fruit of snoeptomaatjes.

Als je juist een slechte doorslaper bent, heb jij het meest baat bij een snack die eiwitten en vezels bevat. Dit houdt je bloedsuikerspiegel op pijl. Een wisselende of verlaagde bloedsuikerspiegel is een bekende veroorzaker van een vestoorde nachtrust. Voorbeelden van snacks die eiwitten en vezels bevatten, zijn noten of een volkorentoastje met een gekookt eitje.

 


Wist je dat…?