Lezen voor het slapen

Lezen voor het slapen gaan helpt je om beter te slapen. Duurt het vaak lang voordat je in slaap valt of slaap je erg onrustig? Dan is het een goed idee om voortaan met een fijn boek in bed te kruipen. Waarom is lezen voor het slapen zo goed voor je?

De voordelen van lezen voor het slapen

1. Vermindert stress

Door te lezen voordat je gaat slapen, kun je de dag gemakkelijker van je af zetten. Het helpt je je zorgen los te laten, waardoor je stressniveau daalt. Het is wetenschappelijk aangetoond dat slechts zes minuten lezen per dag al stress kan verminderen.

2. Je valt sneller in slaap

Ook val je door te lezen voor het slapen sneller in slaap. Dit heeft gedeeltelijk te maken met je verlaagde stressniveau. Ook heb je door te lezen minder kans op piekeren. En als lezen onderdeel wordt van je slaapritueel, gaat je brein lezen onbewust koppelen aan in slaap vallen. Hierdoor raak je binnen no-time in dromenland.

3. Je slaapt dieper en rustiger

Door te lezen verbetert je algehele nachtrust, omdat je uit de vicieuze cirkel van slecht slapen komt. Daarnaast zorgt het ontspannen gevoel voordat je gaat slapen ervoor dat je tijdens de nacht dieper en minder onrustig slaapt.

4. Je voelt je minder eenzaam

Als je single bent, kan een groot, leeg bed soms best eenzaam voelen. Lezen kan je hierbij helpen. Het is namelijk bewezen dat lezen je inlevingsvermogen vergroot. Door deel uit te maken van een andere wereld met andere personages waarmee je je kunt identificeren voel je je minder eenzaam. Immers: book lovers never go to sleep alone. In deze bekende spreuk zit dus zeker een kern van waarheid!

Extra tips: 

  • Dim de lichten in je slaapkamer of gebruik een lage lichtintensiteit als je een e-reader gebruikt.
  • Kies geen pageturner die je onmogelijk weg kan leggen.

 


Wist je dat…?