Wat te doen tegen snurken? Mr. Anti Snurk geeft antwoord!

Wat te doen tegen snurken? Heeft u last van een snurkende partner of kampt u zelf met dit vervelende probleem? Lees dan verder, want wij gaan u helpen! Hieronder zetten wij 10 tips tegen snurken voor u op een rij. Voortaan zult u dus weer kunnen genieten van heerlijke snurkvrije nachten.

Wat kunt u lezen in dit artikel:

Ten eerste gaan we kijken naar wat u zelf kunt doen tegen snurken:

  1. Kijk kritisch naar uw leefgewoonten
  2. Train uw spieren
  3. Laat u testen op allergieën
  4. Analyseer uw snurken
    Vervolgens bespreken we enkele effectieve middelen tegen snurken:
  5. De anti-snurkbeugel
  6. De neusspreider tegen snurken
  7. De anti snurk spray
    We bekijken hoe u uw slaapkamer kunt aanpassen tegen snurken:
  8. Koop een anti snurk plant
  9. Koop een anti snurk kussen
    Ten laatste bespreken we nog het allerlaatste redmiddel:
  10. De CPAP-Machine

1. Kijk kritisch naar uw ongezonde leefgewoonten

Rookt u? Heeft u overgewicht? Drinkt u vaak (veel) alcohol voor het slapengaan? Al deze factoren kunnen van invloed zijn op hoeveel u snurkt.

  • Door roken raken de slijmvliezen in de mond, neus, keel en longen geïrriteerd. Door de constante irritatie ontstaan er zwellingen en soms zelfs ontstekingen, waardoor lucht minder goed kan passeren. Ook produceren de slijmvliezen meer slijm om het vuil dat ze binnenkrijgen te kunnen afvoeren. Aanwezig slijm in de mond en keel is een veelvoorkomende oorzaak van snurken. Stoppen met roken is niet alleen beter voor uw gezondheid en porteomonnee, maar het zal ook helpen uw snurkklachten te verminderen.
  • Overgewicht kan ook zorgen voor een vernauwing van de luchtwegen, vooral als het vet zich heeft opgehoopt rondom uw keel en nek. Dit beïnvloedt de ademhaling en kan snurkklachten uitlokken. Afvallen zal zorgen voor meer lucht en minder snurkklachten.

Wat te doen tegen snurken: afvallen

  • Alcohol heeft een spierverslappende werking. Dus: als u alcohol nuttigt vlak voordat u naar bed gaat, kunt u last krijgen van verslapte mond- en keelspieren die tijdens uw slaap gaan hangen en de keelholte blokkeren. Slaapmedicatie kan dit effect ook hebben, maar raadpleeg altijd een arts als u hier uw twijfels over heeft.

Conclusie: probeer kritisch naar uw eigen levensstijl te kijken om te bepalen welke aanpassingen u hierin kunt doen om snurkklachten te verminderen.

2. Train uw spieren

Verslapte keel- en mondspieren zijn een bekende oorzaak van snurken. Om te voorkomen dat deze spieren tijdens de nacht gaan hangen en de keelholte blokkeren, kunt u ze op verschillende manieren trainen. U doet dit door het dagelijks uitvoeren van bepaalde oefeningen. Hierdoor worden de spieren sterker en kan snurken worden voorkomen.

Er bestaan 6 specifieke oefeningen die snurkklachten aantoonbaar kunnen verminderen. Het gaat om oefeningen waarvan het effect wetenschappelijk is onderzocht. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift CHEST. Door het dagelijks driemaal uitoefenen van deze oefeningen is bewezen dat snurkklachten na drie maanden met 36% afnemen en de totale snurkklacht met 59%. Het gaat om de volgende oefeningen:

1. Duw met het puntje van de tong tegen het gehemelte en schuif de tong naar achteren (20x)
2. Zuig de gehele tong tegen het gehemelte aan (20x)
3. Druk de achterkant van de tong tegen de bodem van de mond terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden ligt (20x)
4. Hef het zachte gehemelte en de huig alsof u de klinker “aa” zegt (20x)
5. Duw met uw wijsvinger de wangspier van uw tanden weg (elke kant 10x)
6. Als u eet, wissel het kauwen dan af aan beide kanten, en til uw tong op naar het gehemelte als u slikt, zonder uw wangspieren aan te spannen.

Wat te doen tegen snurken: oefeningen tegen snurken

Naast bovenstaande oefeningen bestaan er nog andere oefeningen die effectief kunnen zijn. Zo kunt u uw kaakspieren trainen door bijvoorbeeld vijf minuten een potlood tussen uw tanden te houden, te (nep)gapen of kauwgom te kauwen. Om uw tong sterker te maken kunt u stretchoefeningen doen met uw tong. Ook zingen of yoga kunnen zeer effectief zijn. Lees in dit artikel meer over mogelijke oefeningen tegen snurken.

3. Laat u testen op eventuele allergieën

Het zou kunnen dat een allergie de reden is voor uw snurkklachten, zoals bijvoorbeeld een huisstofmijtallergie, hooikoorts of een honden- of kattenallergie. Een allergische reactie kan vervelende klachten met zich meebrengen, zoals geïrriteerd neusslijmvlies, een verstopte neus of loopneus en niezen. Dit kan uw ademhaling tijdens de nacht bemoeilijken en snurkklachten uitlokken.

Als u vermoedt dat u een allergie heeft, maak dan een afspraak met uw huisarts. Deze kan testen waar u precies allergisch voor bent en u een antishistamine voorschrijven om klachten te beperken. Ook kunt u zelf maatregelen nemen om een allergische reactie te voorkomen:

  • Huisstofmijtallergie. Dit is de allergie die het vaakst verantwoordelijk is voor snurkklachten. Niet zo gek, want de plek waar huisstofmijt zich bevindt is de plek waar ook het gesnurk plaatsvindt: ons bed. Beddengoed, matrassen en hoofdkussens wemelen van de huisstofmijt. Zorg er daarom voor dat u uw beddengoed vaak verschoont en elke dag goed laat luchten. Schaf bij een ernstige allergie anti-allergeen beddengoed aan. Dit voorkomt veel problemen. Zorg daarnaast voor een stofvrije slaapkamer.

Wat te doen tegen snurken: stofvrije slaapkamer

  • Hooikoorts is een allergie voor pollen van bepaalde planten, bloemen grassen of bomen. Laat u bij de huisarts testen voor welke pollen u precies allergisch bent en neem maatregelen op dagen waarop het risico op pollen hoog is. Blijf zoveel mogelijk binnen, was uw handen vaak en bescherm uw ogen met een zonnebril.
  • Huisdierenallergie. Vermijd hierbij zoveel mogelijk het contact met de dieren waar u allergisch voor bent. Bezoek (indien mogelijk) liever geen huizen waar honden of katten wonen.

4. Download een snurk app

Een snurk app is niet dé oplossing tegen snurken, maar kan u wel helpen om meer inzicht te krijgen in uw snurkgedrag. Zo kan een snurk app meten en registeren hoeveel u in de afgelopen nacht heeft gesnurkt. U kunt ook invoeren welke hulpmiddelen u heeft gebruikt (bijvoorbeeld een anti snurk spray of snurkbeugel) en welke factoren van invloed kunnen zijn op snurken (bijvoorbeeld een zware maaltijd of alcohol nuttigen vlak voor het slapengaan). Later kunt u uw snurkgewoonten analyseren. Zo kunt u dus gemakkelijk zien welke middelen voor u effectief zijn gebleken. Een populaire snurk app is SnurkLab, die gratis is voor Android en iPhone.

anti snurk app

SnurkLab

5. Probeer een anti-snurkbeugel

Een anti snurkbeugel is één van de effectiefste methoden tegen snurken en werkt bij 90% van de snurkers. De wetenschappelijke term voor een anti snurkbeugel is een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA). Een snurkbeugel is een bitje dat u ‘s nachts in uw mond plaatst en ervoor zorgt dat uw onderkaak iets naar voren wordt gedwongen. Hierdoor blijven ook de tong en het zachte gedeelte van het gehemelte op hun plaats en wordt een blokkade van de luchtweg voorkomen.

De werking van een snurkbeugel is wetenschappelijk getest en effectief bewezen door het National Center for Biotechnology Information (NCBI). Het middel wordt tevens aangeraden door KNO-artsen. Het effectiefst is een op maat gemaakte snurkbeugel die zich perfect vormt naar uw gebit. Als u dit professioneel laat doen, is dit helaas zeer prijzig: u bent al gauw zo’n €700 kwijt. Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven, een goed voorbeeld hiervan is de snurkbeugel van Mr. Anti Snurk. Al meer dan 1.000 mensen hebben hun positieve ervaringen met deze snurkbeugel gedeeld.

Ervaringen met een MRA zijn zeer positief. Een groot voordeel is het gebruikscomfort. U ervaart geen hinder bij het dragen van de beugel, omdat hij perfect aangepast is aan uw gebit. Ook belemmert een snurkbeugel de bewegingsvrijheid tijdens de slaap niet, in tegenstelling tot een CPAP-machine. Daarnaast zorgt het formaat van de beugel ervoor dat hij eenvoudig overal mee naartoe genomen kan worden. Tevens is een beugel gemakkelijk schoon te maken en vereist dus relatief weinig onderhoud.

6. Probeer een neusspreider tegen snurken

Als uw snurkprobleem wordt veroorzaakt door een geblokkeerde of nauwe neusingang, kan een neusspreider voor u de oplossing zijn in uw zoektocht naar wat te doen tegen snurken. Een neusspreider bestaat uit twee buisjes die verbonden zijn met een bruggetje in een U-vorm. U moet de buisjes zo ver als mogelijk inbrengen in uw neus, waardoor de neusingang verwijd wordt. Het doel van een neusspreider is om de neusvleugels altijd open te hebben staan om te voorkomen dat deze het neustussenschot raken. Tijdens het dragen van een neusspreider zult u daarom meer lucht binnenkrijgen, omdat er geen blokkade meer plaatsvindt. Ook zal er minder ademhaling door de mond nodig zijn, wat de kans op snurken aanzienlijk vermindert.

Wat te doen tegen snurken: neusspreider

Een neusspreider is één van de meest gebruikte producten tegen snurken. Ook veel sporters gebruiken hem om hun ademhaling te verbeteren. Ervaringen met een neusspreider zijn wisselend. Omdat een neusspreider is gemaakt van hypoallergeen siliconen, is hij comfortabel in gebruik. Mensen met een verstopte neus (door bijvoorbeeld verkoudheid of allergie), scheef tussenschot of platte neus zullen zeker meer lucht binnenkrijgen bij het dragen van een neusspreider, waardoor snurkklachten kunnen verminderen. Als u echter van nature ‘s nachts voornamelijk door uw mond ademhaalt en uw snurkklachten hierdoor ontstaan, zal het middel voor u minder effectief zijn. U kunt het echter zonder probleem in combinatie met andere anti snurkproducten gebruiken die zich vooral richten op het oplossen van het snurken in het keel- en mondgebied. U kunt neusspreider eenvoudig kopen op bol.com.

7. Probeer een anti snurk spray

Een anti snurk spray kan voor lichte snurkers effectief zijn. Het is een laagdrempelig middel, aangezien er vele sprays op de markt zijn voor een redelijke prijs. De spray dient in de neus of keel gesproeid te worden, afhankelijk van het type spray. De sprays bevatten ontstekingsremmende stoffen en verschillende typen oliën, die de keel en neus smeren en verzachten. Veelgebruikte ingrediënten zijn onder andere eucalyptus, gember, hibiscus, lavendel, munt, salie en venkel. Verder zorgen de sprays ervoor dat de ademhalingsspieren rondom de keel of neus lichtjes worden aangespannen. Dit voorkomt dat ze gaan vibreren, oftewel, snurkgeluid produceren.

Wat te doen tegen snurken: anti snurk spray

Een anti snurk spray zal niet voor iedere snurker genoeg effect hebben om het snurken helemaal te doen verdwijnen. Als uw mond- en keelspieren ernstig verslapt zijn, zal het onmogelijk zijn voor een anti snurk spray om hier tegenop te werken. Het kan echter zeker geen kwaad om te proberen of het middel voor u werkt. Een groot nadeel van anti snurk sprays is dat ze maar gedurende enkele uren werkzaam zijn, en u dus ‘s nachts nog een keer moet sprayen voor een optimaal effect. Daarom is het voor stevige snurkers aan te raden een snurkspray te gebruiken in combinatie met een ander middel. Lees verder over de anti snurk spray.

8. Koop een anti snurk plant

In uw zoektocht naar wat te doen tegen snurken, zult u waarschijnlijk niet zo snel denken aan een tripje naar het tuincentrum. Toch kan dit een eventuele oplossing zijn. Er bestaat namelijk een heuse anti snurk plant die u kan helpen bij snurkklachten. Het gaat om de Bromelia Ananas of Ananas Corona. Het speciale aan deze plant is dat hij ’s nachts zuurstof afgeeft in plaats van overdag. Als u de ananasplant op uw nachtkastje neerzet, krijgt u ’s nachts dus meer zuurstof binnen. Dit kan uw snurkklachten verminderen. Ook verspreidt de plant geur die de luchtwegen verwijdt en tevens het enzym bromelaïne, een ontstekingsremmer, waarvan wordt beweerd dat het snurken voorkomt. Wellicht het proberen waard! Lees meer over de anti snurk plant.

Wat te doen tegen snurken: anti snurk plant

9. Probeer een anti snurk kussen

Een anti snurk kussen is een bekend middel in de strijd tegen snurken. Het kan u helpen om tijdens de nacht een betere slaappositie in te nemen. Vaak wordt snurken veroorzaakt door het slapen op de rug. Dit omdat het weefsel en de onderkaak dan verder naar achteren zakken richting de luchtwegen, en deze zo geblokkeerd raken. Slapen op uw zij kan dus een positief effect op uw snurkklachten hebben. Veel mensen hebben er echter moeite mee om deze positie tijdens de nacht te behouden. Een anti snurk kussen helpt u hierbij. Ze zijn zo gevormd dat liggen op uw rug erg oncomfortabel is en u op deze manier gedwongen wordt om op uw zij te slapen. Er zijn kussens in vele soorten en maten verkrijgbaar, dus u zelf kunt beslissen welke voor u het meest geschikt is.

Wat te doen tegen snurken: anti snurk kussen

Vele mensen hebben in hun zoektocht naar wat te doen tegen snurken hun heil gezocht in een anti snurk kussen. Ervaringen met anti snurk kussens zijn echter gemengd. Zolang de snurker op de zij blijft slapen, stopt het snurken vaak wel. Maar ondanks het speciale design van anti snurk kussens gaan veel snurkers gedurende de nacht toch tegen deze gedwongen zijligging in, en is men weer terug bij af. U zult dus zelf moeten proberen of een anti snurk kussen voor u werkt. Het kan sowieso nooit kwaad om het kussen te gebruiken in combinatie met andere anti snurk middelen. Lees verder over het anti snurk kussen.

10. CPAP-machine – HET LAATSTE REDMIDDEL

De CPAP-machine is een zeer effectief middel dat kan worden ingezet bij zowel snurkklachten als slaapapneu, een ernstige slaapstoornis die gepaard gaat met ademstilstanden. Het is een beademingsapparaat dat bestaat uit een luchtpomp, slang en slaapmasker. CPAP staat voor continuous positive airway pressure. De machine zorgt voor een constante luchtstroom bij de persoon die hem opheeft. Dit creëert een zekere druk, waardoor een blokkade van de luchtwegen voorkomen wordt en het snurken zal verdwijnen. Het is ook een zeer effectief middel tegen slaapapneu, omdat er door de constante aanvoer van lucht geen ademstilstanden meer plaatsvinden.

Er bestaan verschillende soorten CPAP-machines. De standaard CPAP-machines werken met luchtaanvoer met een vaste druk, die vooraf bepaald is aan de hand van een proefperiode. Er zijn ook automatische CPAP-machines die de druk aanpassen naar de behoefte van de gebruiker. En bij de BiPAP-machine bestaat er drukverschil tussen in- en uitademing, wat door sommige gebruikers als prettig wordt ervaren. Verder kunnen snurkers kiezen tussen verschillende soorten maskers: een mond- en neusmasker, een neuskap of neusdoppen.

Wat te doen tegen snurken: CPAP-masker

Ervaringen met de CPAP-machine zijn zeer positief. In vrijwel alle gevallen vindt er direct resultaat plaats en zullen de snurkklachten verdwijnen. Tevens zal de kwaliteit van uw slaap drastisch verbeteren. Er kleven wel enige nadelen aan het gebruik van de CPAP-machine. Zo kunt u last krijgen van een droge mond en een opgeblazen gevoel. Daarnaast is een CPAP-machine een vrij ingrijpende oplossing, omdat de machine ernstig inbreuk maakt op uw slaapcomfort. Tevens is het lastig een CPAP-machine te vervoeren, wat een nadeel kan zijn voor mensen die veel reizen. Ook is de machine erg duur, vaak rond de €600. Het is dan ook vaak een laatste redmiddel voor snurkers die na het uitproberen van vele middelen niet meer weten wat te doen tegen snurken.