Wat helpt tegen snurken?

Wat helpt tegen snurken? Dat is waarschijnlijk de meest gestelde vraag onder snurkers. Wilt u uw snurkprobleem graag aanpakken, maar heeft u geen idee waar te beginnen? Dan bent u hier aan het juiste adres. Snurken is niet alleen vervelend voor uw partner, maar op den duur ook voor uzelf. Door langdurige snurkklachten loopt u namelijk meer kans op gezondheidskwaaltjes. Zo is het bewezen dan snurkers meer kans lopen op chronische vermoeidheid, mentale problemen en hart- en vaatziekten. Mensen weten vaak echter niet goed wat helpt tegen snurken en kiezen niet de juiste aanpak of anti snurkmiddel. Hieronder leggen wij u uit hoe u uw snurkprobleem in 3 stappen succesvol op kunt lossen.

Wat helpt tegen snurken?

Wat helpt tegen snurken?

1. Neem uw slaapkamer onder handen

Een aantal eenvoudige aanpassingen in uw slaapkamer kunnen al een groot verschil maken bij het tegengaan van snurkklachten. Een goede nachtrust zonder snurken begint bij een frisse, schone slaapkamer en een fijn bed.

Zuurstof

Ten eerste is het belangrijk dat uw slaapkamer koel is, idealiter rond de 16 à 18 graden, en dat er genoeg verse zuurstof naar binnen kan. Ventileer uw slaapkamer dus altijd goed. Zorg daarnaast dat er nooit gerookt wordt in (de buurt van) uw slaapkamer.

Ook is het belangrijk dat de lucht niet te droog is, omdat droge lucht membranen in de neus en keel irriteert, wat snurken kan uitlokken. Ideaal is een vochtigheidsgraad van tussen de 60% en 80%. Als de gemiddelde vochtigheidsgraad in uw slaapkamer lager ligt, zou u een luchtbevochtiger kunnen aanschaffen.

Wat helpt tegen snurken slaapkamer

Stofvrij

Houd uw slaapkamer zoveel mogelijk vrij van stof om vervelende (allergische) reacties, zoals een verstopte neus, te voorkomen. Stof en stofzuig dus vaak en vervang uw beddengoed regelmatig. Vergeet ook de gordijnen niet te wassen en te luchten. Hoe minder allergenen er aanwezig zijn, hoe minder kans op een vervelende reactie die snurkklachten kan uitlokken.

Anti snurk plant

Dit lijkt misschien een gekke oplossing, maar er bestaat een anti snurk plant die u kan helpen uw snurkklachten terug te dringen. Het gaat hier om de Bromelia Ananas of Ananas Corona, in de volksmond ook wel de ananasplant genoemd. Het speciale aan deze plant is dat hij ’s nachts zuurstof afgeeft in plaats van overdag. Als u deze plant in uw slaapkamer neerzet, krijgt u tijdens uw slaap dus meer zuurstof binnen. Dit kan uw snurkklachten doen afnemen. Ook verspreidt de ananasplant een luchtwegverwijdende geur en het enzym bromelaïne, een ontstekingsremmer. Hiervan wordt beweerd dat het helpt om snurken tegen te gaan. Wij zeggen: baat het niet, dan schaadt het niet! Misschien is deze speciale plant wel datgene wat helpt tegen snurken in uw geval.

 

Wat helpt tegen snurken anti snurk plant

Bed en hoofdkussen

Snurkers kunnen er vaak baat bij hebben om met hun hoofd lichtjes omhoog te liggen, door bijvoorbeeld klossen of een telefoonboek onder het hoofdeinde van hun bed te leggen. In deze houding is er minder kans op een blokkade van de luchtweg, omdat de onderkaak, tong en zachte gehemelte niet naar achteren vallen.

Het zijn een stevig matras en een zo recht mogelijke houding, ofwel een gestrekte hals, belangrijk. Dit voorkomt blokkades in uw nekgebied. Misschien is het nodig een ander hoofdkussen aan te schaffen als u merkt dat uw huidige kussen te weinig volume heeft. Ook een anti snurk kussen zou u kunnen helpen.

2. Ga gezonder leven

Het aanmeten van een gezonde levensstijl kan in veel gevallen voor u de datgene zijn wat helpt tegen snurken. Dit zal echter niet zomaar komen aanwaaien, maar kost vaak veel inzet en energie, zeker in het begin. Op de lange termijn is het echter absoluut de moeite waard en zult u de vruchten plukken van uw vernieuwde, gezonde levensstijl. Een aantal tips:

Afvallen

Niet iedereen weet dat overgewicht kan leiden tot snurken. Zeker als vetophoping bij u plaatsvindt rond de nek en keel is de kans groot dat uw snurkklachten zullen verminderen als u gewicht verliest. De oorzaak hiervan is dat vet in het keelgebied een verdikking van de keelwanden teweegbrengt. Hierdoor wordt de luchtweg nauwer en heeft lucht minder kans om zich te verplaatsen. Als gevolg hiervan ontstaan trillingen van het keelweefsel, die het snurkgeluid veroorzaken. Het kwijtraken van overtollige kilo’s kan u dus letterlijk meer lucht geven en uw snurkklachten doen verdwijnen.

Wat helpt tegen snurken afvallen

Gebalanceerd voedingspatroon

Een evenwichtig voedingspatroon stimuleert en ondersteunt uw immuunsysteem. Een gezond immuunsysteem opent uw holtes, waardoor u minder zult snurken. Daarnaast draagt gebalanceerde voeding bij aan een gezonde spijsvertering, wat u zal beschermen tegen de aanwezigheid van zuren die u oprispingen kunnen bezorgen, die leiden tot snurken. Gember en munt kunnen u een extra steuntje geven om overtollige zuren kwijt te raken.

Eet gevarieerd en zorg voor een voedingspatroon met veel fruit, groente, noten, vette vis, volkoren producten en peulvruchten. Drink daarnaast minstens anderhalf tot twee liter water of thee. Voedingsmiddelen die kunnen helpen tegen snurken zijn verder: uien, scherpe, warme kruiden, knoflook, olijfolie en (thee met) honing. Laat zuivelproducten staan: deze kunnen snurken bevorderen, omdat ze de slijmproductie bevorderen en een laagje in de mond en keel achterlaten. Koemelk kunt u wel vervangen door bijvoorbeeld sojamelk.

Vermijd zware en vette maaltijden voordat u gaat slapen. Vet eten bevordert de maagzuurproductie, wat voor zuurbranden en oprispingen kan zorgen. Een volle maag drukt tegen uw middenrif en tevens kan de inhoud van een volle maag makkelijker terugstromen in de slokdarm als u gaat liggen.

Verminder uw alcoholinname

Snurkt u vaker als u vóór het slapengaan alcohol heeft gedronken? Dat kan kloppen. Alcohol heeft een spierverslappende werking. Dit zorgt ervoor dat uw keel- en mondspieren, die zich tijdens de slaap van nature verslappen, extra gaan hangen. Hierdoor zakken uw onderkaak en zachte gehemelte naar achteren, waardoor uw luchtweg geblokkeerd raakt. Dit veroorzaakt snurken. Probeer ten minste 4 uur voor het slapengaan geen alcohol te nuttigen, en maximaal 2 glaasjes, en de kans is groot dat uw snurkklachten zullen afnemen.

Stop met roken

Roken irriteert de luchtwegen en slijmvliezen, waardoor er zwellingen en vernauwingen op kunnen treden. Ook verdikt roken de keelwanden. Dit alles heeft als gevolg dat de luchtweg vernauwt en lucht minder ruimte heeft om zich te verplaatsen. Dit zorgt voor trillingen van het keelweefsel, en dus snurken. Tevens zal door zwelling van het neusslijmvlies uw neusademhaling bemoeilijkt worden, waardoor een forceerde mondademhaling plaatsvindt. Dit leidt tot negatieve druk in de keel, een soort zuigend effect. Bent u roker en snurkt u vaak, dan is het verstandig om sigaretten voortaan te laten staan.

Wat helpt tegen snurken - roken

3. Koop een anti snurk middel

Als u bovenstaande tips in acht neemt, is de kans zeer groot dat uw snurkklachten drastisch zullen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Mocht u toch de behoefte hebben aan wat grover geschut, dan kunt u de aanschaf van een anti snurkmiddel overwegen. Misschien kan dat u een zetje geven en net datgene voor u zijn wat helpt tegen snurken.

Eén van de effectiefste anti snurk middelen die bestaan is een anti snurkbeugel, ook wel Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd. Dit middel is wetenschappelijk getest en effectief bewezen: het heeft bij 90% van de snurkers een positief effect. Het is een bitje dat u ’s nachts draagt en dat ervoor zorgt dat uw onderkaak op zijn plek blijft. Dit gaat een blokkade van de luchtweg door uw onderkaak en zachte gehemelte tegen. Hierdoor zal snurken voorkomen worden.

Wat helpt tegen snurken - Mandibulair Repositie Apparaat

Ook KNO-artsen raden een MRA aan als voorkeursbehandeling tegen snurken. Het best koopt u een anti snurkbeugel op maat. Lees hier de vele snurkers die u voorgingen en die zeer positieve ervaringen met de anti snurkbeugel hebben.