Tips tegen snurken: de 10 beste tips op een rij

Wist u dat snurken erfelijk kan zijn? Als uw (groot)ouders snurken, is de kans daarom groot dat u ook snurkklachten ontwikkelt. Toch zijn er dingen die u zelf kunt doen om van deze hardnekkige kwaal verlost te raken. Hieronder geven wij u 10 tips tegen snurken die u weer snurkvrije nachten zullen bezorgen.

Tips tegen snurken

1. Afvallen

We schreven in een eerder artikel al dat er een duidelijk verband is tussen overgewicht en snurken. Overtollig vet rondom de keel en nek zorgt namelijk voor een verdikking van de keelwanden. Het gevolg hiervan is dat de luchtweg nauwer wordt. Hierdoor kan er minder lucht aan- en afgevoerd worden. Dit leidt tot snurkklachten.

Afvallen is daarom één van de effectiefste tips tegen snurken. U zult er letterlijk meer lucht door krijgen. Hoe pakt u dit aan?

Belangrijk is om niet als een malle te gaan crashdiëten. Meet uzelf in plaats daarvan een gezond en evenwichtig voedingspatroon aan. Dit voorkomt het jojo-effect. Ook een paar keer per week sporten is aan te raden. Naast het verminderen van uw snurkklachten zult u zich over het algemeen fitter gaan voelen. Win-win dus!

Tips tegen snurken

2. Stoppen met roken

Ook roken is een serieuze boosdoener en kan de oorzaak zijn van snurkgedrag. Zelfs passief roken vergroot de kans op snurken.

Er zijn vele onderzoeken gedaan naar het verband tussen roken en snurken en deze laten allemaal vergelijkbare resultaten zien. Zo is er een onderzoek uitgevoerd onder 15.555 inwoners van IJsland, Estland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Hieruit bleek dat 24% van de rokers ook snurkte, tegen slechts 13,7% van de niet-rokers. Het percentage onder passieve rokers was 19,8%.

Ook bleek dat hoe meer iemand rookt, hoe meer diegene snurkt. Stoppen met roken kan dus zeker lonen. En het is ook nog eens beter voor uw gezondheid en uw portemonnee.

Tips tegen snurken: stoppen met roken

3. Holtes vrijmaken

Bij veel mensen worden snurkklachten veroorzaakt door een verstopte neus als ze verkouden zijn. Door het overtollige slijm op te lossen voordat u gaat slapen, zal de kans op snurken verminderen.

Een handige methode is het bereiden van een stoombadje met een paar druppeltjes etherische olie, bijvoorbeeld pepermunt- of eucalyptusolie. U kunt ook gebruik maken van een stoominhalator.

Als u last heeft van slijmvorming in de keel, helpt het om te gorgelen voordat u gaat slapen. Neem een glas water met een druppeltje pepermuntolie of mondwater met pepermuntsmaak en gorgel zo’n 30 seconden. Dit zal de keel opfrissen.

Daarnaast is er ook nog grootmoeders tip tegen snurken: slapen met een doormidden gesneden ui op uw nachtkastje. De scherpe lucht van ui zou helpen bij het oplossen van slijm en het openen van de luchtwegen.

Mocht oma’s tip tegen snurken niet helpen, lees hier dan meer tips tegen snurken bij verkoudheid.

 

 

4. Gebruik een anti snurkbeugel

Een anti snurkbeugel is voor 90% van de snurkers een effectieve oplossing. Het is een mondstuk dat ’s nachts wordt gedragen en de meest voorkomende oorzaak van snurken voorkomt: de blokkade van de luchtweg in de keelholte.

Deze blokkade wordt veroorzaakt doordat de spieren zich ‘s nachts verslappen. Hierdoor valt de onderkaak tijdens de slaap naar achteren. Dit bemoeilijkt de ademhaling en leidt tot trillingen van de keelweefsels: het vervelende snurkgeluid. Een anti snurkbeugel dwingt de onderkaak iets naar voren, waardoor de luchtweg vrij blijft en snurken wordt voorkomen.

Tips tegen snurken - anti snurkbeugel

Een anti snurkbeugel heet officieel een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA). Het middel is uitgebreid wetenschappelijk getest. Ook KNO-artsen raden een MRA aan als beste middel tegen snurken.

Het effectiefst is een anti snurkbeugel die u kunt aanpassen aan uw gebit. Bij sommige snurkbeugels kunt u dit zelf doen. Voor deze beugel van Mr. Anti Snurk betaalt u slechts €27,95 en u kunt hem 7 dagen uitproberen. Lees hier de vele positieve ervaringen met deze snurkbeugel.

 

5. Verminder uw alcoholinname

Zoals we al zeiden verslappen uw spieren zich tijdens de slaap van nature. Als dit in extreme mate gebeurt, kan dit leiden tot een blokkade van de luchtweg. Het gevolg is dat u gaat snurken.

Alcohol is bij veel mensen ook de hoofdoorzaak van hun snurkklachten, vaak zonder dat ze het weten. Alcohol heeft namelijk een verslappende werking op de spieren.

Een simpele tip tegen snurken is dan ook het vermijden van alcoholische drankjes vóór het slapengaan. Drink minimaal een aantal uren voordat u naar bed gaat geen alcohol (nee, ook geen slaapmutsje). Vervang dit liever door een lekkere kop thee met honing. Honing heeft daarnaast een positief effect op de keel en kan ook snurkklachten verminderen.

6. Download een anti snurk app

Een anti snurk app die uw snurkprobleem kan oplossen? Dat klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Een anti snurk app is echter wel een zeer handig instrument dat u meer inzicht kan geven in uw snurkgedrag.

U laat de app simpelweg zijn werk doen terwijl u slaapt. De volgende ochtend kunt u precies zien hoeveel en hoe hard u heeft gesnurkt. Sommige apps nemen ook samples op van uw gesnurk. Daarnaast geven de meeste apps u handige tips om snurken tegen te gaan.

Tips tegen snurken - anti snurk app SnurkLab

Het fijne aan een goede anti snurk app is dat u de mogelijkheid heeft om per nacht aan te geven wat uw slaapcondities zijn. U kunt bijvoorbeeld aanvinken of u een anti snurkmiddel heeft gebruikt en of u heeft gerookt of gedronken voor het slapengaan. Zo kunt u precies zien wat uw snurkklachten verergert en wat juist effectief is voor uw persoonlijke snurkgedrag.

Een populaire anti snurk app is SnurkLab, die gratis te downloaden is voor zowel Android als iOS.

7. Verander uw slaaphouding

Een bekende oorzaak van snurken is slapen op de rug. In die houding heeft u namelijk meer kans dat de onderkaak, tong en het zachte gehemelte naar achteren zakken en de keelholte blokkeren. Vaak kan snurken voorkomen worden door op de zij te slapen. Helaas is het vrij lastig om altijd deze zijligging te behouden.

Hier zijn gelukkig wel een aantal oplossingen voor:

  • De ouderwetse kussenblokkade.
  • De tennisbaltechniek. Hierbij bevestigt u een tennisbal op uw rug, waardoor op de rug liggen zeer oncomfortabel is.
  • Speciale anti snurk kussens.
  • Een Sleep Position Trainer (SPT). Dit is een apparaatje dat u aan een band om uw borst draagt en een trilling geeft als u tijdens de nacht op uw rug draait.

 

8. Behandel uw allergie

Soms lokt een allergische reactie snurkklachten uit. Bij een allergische reactie reageert het immuunsysteem op een overdreven manier op allergenen. Voorbeelden van allergenen zijn uitwerpselen van huisstofmijt, pollen en huidschilfers van dieren. De klachten kunnen uiteenlopen van tranende ogen en opgezwollen neusslijmvlies tot niezen en een verstopte neus.

Tips tegen snurken bij allergie

Dit kan ervoor zorgen dat uw neusademhaling wordt bemoeilijkt. Ook tijdens het slapen kunt u hier last van hebben. U wordt als het ware gedwongen om door de mond adem te halen, wat een druk op de keel legt die leidt tot snurken.

Om vast te stellen of u last heeft van een allergie kan uw huisarts een allergietest doen. Lees hier extra tips tegen snurken bij een allergische reactie.

9. Doe mondoefeningen

Eerder hadden we het al over verslappen van de mondspieren als één van de oorzaken van snurken. Eén van de beste tips tegen snurken is dan ook om dit probleem direct aan te pakken. U kunt dit doen door het trainen van deze spieren. Dit voorkomt dat ze gaan hangen tijdens de slaap en uw luchtweg blokkeren.

Geraldo Lorenzi-Filho, professor op het gebied van longziekten in Brazilië, heeft een onderzoek uitgevoerd onder 39 snurkers. De helft van de proefpersonen moest drie keer per dag bepaalde oefeningen uitvoeren, de controlegroep werd behandeld met neusstrips.

Na drie maanden bleek dat na het dagelijks uitvoeren van de oefeningen de frequentie van snurken was afgenomen met 36% en de totale snurkkracht met 59%. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift CHEST.

De proefpersonen moesten de volgende 6 oefeningen uitvoeren:

Tips tegen snurken: oefeningen

1. Duw met het puntje van de tong tegen het gehemelte en schuif de tong naar achteren (20x)
2. Zuig de gehele tong tegen het gehemelte aan (20x)
3. Druk de achterkant van de tong tegen de bodem van de mond terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden ligt (20x)
4. Hef het zachte gehemelte en de huig alsof u de klinker “aa” zegt (20x)
5. Duw met uw wijsvinger de wangspier van uw tanden weg (elke kant 10x)
6. Als u eet, wissel het kauwen dan af aan beide kanten, en til uw tong op naar het gehemelte als u slikt, zonder uw wangspieren aan te spannen.

In een eerder artikel schreven we al over andere effectieve oefeningen tegen snurken.

10. Maak een afspraak bij de huisarts

Kampt u na het uitvoeren van bovenstaande tips tegen snurken nog steeds kampt met klachten? Dan kan het raadzaam zijn om uw huisarts te raadplegen. Deze kan onderzoeken wat de bron van uw snurkklachten is of u eventueel doorverwijzen naar een KNO-arts.

Het is overigens helemaal niet gek om naar de huisarts te stappen als u last heeft van snurkklachten. Dit komt veel vaker voor dan u denkt!


Meer lezen?