Snurkende partner: 7x geluidsoverlast tegengaan

Verzucht u net als vele Nederlanders nacht na nacht: “Help, mijn man (of vrouw) snurkt!”? Dan bent u niet de enige. Ongeveer 40% van de mannen en 25% van de vrouwen snurkt regelmatig.  Niet kunnen slapen door een snurkende partner is zeer frustrerend. Uit onderzoek van de British Lung Foundation blijkt dat mensen met een snurkende partner per nacht zo’n anderhalf uur slaap mislopen, wat neerkomt op ruim drie weken per jaar. Het is dus niet zo gek dat irritaties rondom snurken soms hoog op kunnen lopen. Een flink slaaptekort doet immers niemand goed. Soms leiden deze irritaties dan ook tot relatieproblemen. Zonde, want dat is helemaal niet nodig. Heeft u ook last van nachtelijke geluidsoverlast? Lees dan hieronder 7 tips over wat te doen tegen een snurkende partner. Daarnaast zetten wij een aantal nuttige anti snurk tips voor uw partner op een rij.

7 tips bij een snurkende partner:

1. Praat erover

Omgaan met een snurkende partner is niet altijd eenvoudig. Als uw partner snurkt en u zich daar regelmatig aan ergert, is het belangrijk om dit op een rustig moment ter sprake te brengen. Doe dit echter zonder verwijten. Houd in gedachte dat snurken een medische aandoening is, en uw partner u niet met opzet probeert te irriteren. Misschien is uw partner zich helemaal niet bewust van het feit dat u zo erg lijdt onder zijn of haar snurkgedrag.

Snurkende partner stelEen rustige, niet beschuldigende benadering zal het effectiefst zijn om uw snurkende man of vrouw in te laten zien iets aan zijn of haar snurkprobleem te doen. Verwijten maken op een geërgerde toon zal dit waarschijnlijk niet. Wat u verder zou kunnen doen is het snurken van uw partner opnemen (bijvoorbeeld op uw telefoon) en dit tijdens het gesprek afspelen. Het is belangrijk dat de snurker de ernst van de situatie inziet. Dan kunnen jullie samen op zoek naar een oplossing voor uw snurkende partner.

2. Ga eerder naar bed dan uw snurkende partner

Dit klinkt misschien als een voor de hand liggende oplossing, maar misschien bent u zelf nog niet op dit idee gekomen. Als u een half uur tot een uur eerder naar bed gaat dan uw snurkende partner, en er dus voor zorgt dat u eerder in slaap valt, zou dit voor u misschien de oplossing tegen slapeloze nachten kunnen zijn. Bent u echter een avondmens en uw snurkende partner een ochtendmens, zal dit waarschijnlijk problemen opleveren. Zo niet, is het natuurlijk het proberen waard!

3. Oordoppen

Mocht eerder naar bed gaan niet helpen, dan zijn ouderwetse oordoppen natuurlijk ook altijd nog een mogelijke oplossing tegen een snurkende partner. Oordoppen zijn een uitstekend middel tegen geluidsoverlast en als u oordoppen van goede kwaliteit koopt zouden ze snurkgeluiden moeten kunnen blokkeren. Heeft u dit al eens geprobeerd, maar hielp het niet? Dan zou u speciale oordoppen kunnen laten aanmeten bij de audicien. Ook zou u oordoppen van ander, minder geluid doorlatend, materiaal kunnen uitproberen. Laat u bij de audicien inlichten over de verschillende opties die er zijn.

Oordoppen bij een snurkende partner

Bron: Schoonenberg.nl

4. Blokkeer het geluid met ander geluid

Werken oordoppen bij u niet tegen de geluidsoverlast van uw partner? Dan kunt u ook proberen het snurkgeluid te bestrijden met een ander geluid, bijvoorbeeld:

  • Muziek. U kunt met oordopjes of een koptelefoon naar uw favoriete muziek luisteren bij het in slaap vallen. Dit zal het snurkgeluid blokkeren.
  • Witte ruis. Witte ruis is een neutraal geluid dat alle golflengtes afdekt en geluiden kan neutraliseren. Het kan daarom ook een goed middel tegen de geluidsoverlast van uw snurkende partner zijn. Er bestaan verschillende apps voor uw mobiele telefoon die witte ruis produceren, zoals bijvoorbeeld de app White Noise Free. Ook kunt u witte ruis downloaden via internet en op een USB stick of CD zetten. Er bestaan ook speciale apparaatjes die witte ruis produceren. Als u het luisteren naar witte ruis vervelend vindt, is het ook een optie om (constante) natuurgeluiden op te zetten, bijvoorbeeld van regen of wind, of om een ventilator gebruiken om witte ruis te creëren.
  • SleepSation snurk app. Er bestaan natuurlijk allerlei apps voor snurkers, maar SleepSation is een app die speciaal is ontwikkeld voor partners van snurkers. De app helpt bij het maskeren van snurk geluid volgens een vergelijkbaar principe als bovenstaande witte ruis.
    SleepSation app voor snurkende partnerU laat de app gedurende de hele nacht draaien en hij produceert hierbij een zacht achtergrondgeluid. Dit zal de eerste snurkgeluiden maskeren, evenals omgevingsgeluiden die uw slaap kunnen verstoren. Als het snurken erger wordt, verhoogt de app het volume, om te voorkomen dat de snurkgeluiden van uw partner u wakker maken. Volgens de makers helpt het geluid tevens bij het ontspannen in slaap vallen. U kunt er overigens ook voor kiezen het geluid alleen te laten draaien als er snurkgeluiden worden gedetecteerd.

5. Verander de slaaphouding van uw snurkende partner

Veel mensen snurken vaker of harder als ze op hun rug slapen. Dit komt doordat in deze houding de onderkaak, tong en het zachte gehemelte verder naar achteren vallen en zo de luchtweg blokkeren. Zodra snurkers op hun zij gaan liggen, stopt het snurken vaak. Er zijn verschillende manieren waarop u uw snurkende partner kan helpen deze zijligging tijdens de nacht te behouden:

  • Kussenblokkade. De simpelste manier is om een blokkade van een stapel kussens te creëren, of om rolkussens tegen de rug van uw partner te leggen.
  • Tennisbaltechniek. Dit is een vrij oncomfortabele manier om uw partner te dwingen de zijligging te behouden. U bevestigt een tennisbal aan de rug (pyjama) van uw partner, waardoor op de rug liggen onmogelijk wordt. Deze methode is echter niet erg prettig.
  • Sleep Position Trainer (SPT). Dit is de geavanceerdere versie van bovenstaande tennisbaltechniek. De Sleep Position Trainer is een apparaatje dat de snurker in een band om de borstkas draagt. De SPT geeft een kleine trilling geeft zodra de snurker op de rug draait. Vaak wordt dit middel gebruikt bij slaapapneu. Dit is een ernstige slaapstoornis waarbij de luchtweg van de patiënt soms geheel wordt afgesloten, met ademstops al gevolg.
  • Sleep.ai app en wearable. Het bedrijf Sleep.ai heeft een app ontwikkeld die snurken (en tandenknarsen) kan detecteren. De app heet “Do I Snore or Grind” en u kunt deze verbinden met een speciale wearable die u om uw bovenarm draagt. Zodra de app snurkgeluiden detecteert, geeft de band een trilling af, die de snurker aanspoort om van slaaphouding te veranderen. Dit zou het snurken moeten stoppen.

6. Slaap in aparte kamers

Soms besluiten partners dat het beter is om apart van elkaar te slapen. Naar schatting vlucht zo’n 40% van alle partners wel eens de kamer uit door geluidsoverlast door een snurkende partner. Er zijn ook stellen die altijd apart slapen. Dit hoeft niet per se door snurken te komen, maar doordat men het fijner vindt alleen te slapen, zonder iemand die ligt te woelen aan de andere kant van het bed. Ook hebben partners soms dag- en nachtritmes die erg verschillend zijn, of bijvoorbeeld wisselende diensten. In dat geval kan een aparte slaapkamer de ideale oplossing zijn om elkaar een zo goed mogelijke nachtrust te gunnen.

Snurkende partner vrouw in bed

Ook tegen geluidsoverlast door een snurkende partner kan een aparte slaapkamer ideaal zijn. Sommige mensen zien apart slapen echter als een taboe. Ook zijn ze soms bang dat dit de intimiteit beïnvloedt. Dit hoeft echter zeker niet het geval te zijn. Vaak bloeit de liefde voor elkaar juist weer op, doordat men uitgeruster en vrolijker is. Een goede nachtrust doet immers wonderen voor een goed humeur. Dus: als deze oplossing voor jullie werkt, is er zeker niets om u voor te schamen.

7. Onderzoek waar het snurkprobleem van uw partner vandaan komt

Hierboven hebben wij u tips gegeven over hoe u de geluidsoverlast van uw snurkende partner kunt beperken. Maar het allerfijnst is het natuurlijk als het snurkprobleem van uw partner helemaal verdwijnt. Uw partner kan namelijk ook lijden onder zijn of haar snurkprobleem. Vaak slapen snurkers minder diep en tevens kan het op den duur leiden tot verschillende gezondheidskwaaltjes, zoals chronische vermoeidheid, mentale problemen en zelfs hart- en vaatziekten en dementie.

Om het snurkprobleem van uw partner op te lossen, is het belangrijk om de bron van de snurkklachten te achterhalen. Pas dan kan er een passende remedie worden gevonden, zoals een anti snurkmiddel. Als jullie niet weten waar de snurkklachten vandaan komen, is het verstandig om een arts te raadplegen. Hij of zij kan jullie helpen de klachten te onderzoeken en u helpen een passende oplossing te vinden.

EXTRA TIP!

Uw snurkende partner kan veel baat hebben bij de aanschaf van een anti snurkbeugel, ofwel Mandibulair Repositie Apparaat (MRA). Dit is een bitje dat de meest voorkomende oorzaak van snurken aanpakt. Het zorgt ervoor dat uw onderkaak op zijn plek blijft, en voorkomt op die manier een blokkade van de luchtweg in het keelgebied. Hierdoor krijgen snurkklachten geen kans. Hier kunt u meer informatie vinden over de anti snurkbeugel.

Anti snurkbeugels zijn effectief bij 90% van alle snurkers en de werking is wetenschappelijk aangetoond. Lees hier de vele positieve ervaringen met de anti snurkbeugel.

Voor overige tips tegen snurken, lees dit eerder geschreven artikel: Wat te doen tegen snurken?