Snurken voorkomen? Zo pak je dat aan!

Een snurkende partner kan voor vele ergernissen zorgen. Wist u dat sommige mensen zelfs zo hard snurken dat het gehoorschade kan veroorzaken? Helaas is snurken voorkomen bij zowel mannen als vrouwen niet altijd eenvoudig. Lees hieronder de 8 beste tips die u weer snurkvrije nachten zullen bezorgen.

1. Neem uw slaapkamer onder handen

Snurkers slapen normaal gesproken minder diep dan niet-snurkers. Hierdoor worden zij vaak niet uitgerust wakker. Wie problemen heeft met slapen begint bij de basis: de slaapkamer.

Het creëren van ideale condities in de slaapkamer kan in veel gevallen snurken voorkomen of sterk verminderen. Een aantal simpele aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken.

Snurken voorkomen slaapkamer

Luchtkwaliteit

  • Zorg er ten eerste voor dat uw slaapkamer koel is. Een temperatuur van rond de 16 à 18 graden is ideaal. Ook goede ventilatie is van belang voor de aanvoer van verse zuurstof. Vermijd daarnaast roken in en om de slaapkamer.
  • Droge lucht irriteert membranen in de neus en keel, met snurken als gevolg. Om snurken te voorkomen is het belangrijk dat de luchtvochtigheid van uw slaapkamer tussen de 60% en 80% ligt. U kunt dit meten met een hygrometer. Ligt de vochtigheidsgraad in uw slaapkamer lager? Dan is het de moeite waard om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Verder zou u de aanschaf van een anti snurk plant kunnen overwegen. Het gaat hier om de zogenaamde Bromelia Ananas, ook wel de ananasplant genoemd. Deze bijzondere plant geeft ’s nachts zuurstof af. Ook verspreidt hij een luchtwegverwijdende geur en het enzym bromelaïne. Er wordt gezegd dat dit snurken voorkomt. Feit of fabel? Aan u om het uit te proberen!

Snurken voorkomen met de anti snurk plant

Stofvrij

De aanwezigheid van stof kan bij mensen met een allergie voor huisstofmijt een allergische reactie veroorzaken. Dit leidt mogelijk tot snurken. Door de hoeveelheid allergenen beperkt te houden kunt u snurken voorkomen. Een aantal tips:

  • Houd uw slaapkamer zoveel mogelijk stofvrij door regelmatig te stoffen en stofzuigen.
  • Vergeet ook niet om uw gordijnen regelmatig te wassen. Of nog beter: vervang uw gordijnen door lamellen of luxaflex.
  • Schaf anti-allergeen beddengoed aan.

Matras en kussen

Als laatste is het belangrijk om de kwaliteit van uw bed en beddengoed kritisch te bekijken:

  • Zorg voor een stevig matras van goede kwaliteit.
  • Het is belangrijk dat uw kussen een zo recht mogelijke slaaphouding bevordert. Slapen met een gestrekte hals zorgt ervoor dat blokkades in uw nekgebied voorkomen worden. Sommige mensen hebben ook baat bij het gebruik van een anti snurk kussen of traagschuim bamboe kussen (deze laatste is onder andere verkrijgbaar bij Kruidvat).
  • Het kan ook helpen om het hoofdeinde van uw bed te verhogen met klossen of een telefoonboek. Dit voorkomt dat uw onderkaak, tong en zachte gehemelte naar achteren vallen richting de keelholte.
  • Veel mensen snurken erger als ze op hun rug slapen. In die houding is de kans op naar achter zakkende weefsels immers groter. Bent u ook een typische rugsnurker? Dan zal het aanpassen van uw slaaphouding snurken kunnen voorkomen of verminderen. Het eerder genoemde anti snurk kussen kan u hierbij helpen.

Snurken voorkomen met een anti snurk kussen

2. Maatregelen vóór het slapengaan

Om snurken te voorkomen is het ook belangrijk om uw slaapgewoontes onder de loep te nemen. Sommige gewoontes leiden mogelijk tot snurken.

Vermijd bepaalde (voedings)middelen vóór het slapengaan

Onderstaande middelen kunt u beter links laten liggen:

  • Alcohol heeft een spierverslappende werking. Als u alcohol drinkt voordat u gaat slapen, verslappen uw keel- en mondspieren tijdens de slaap. Dit vergroot de kans op snurken. Probeer daarom zeker 2 tot 4 uur voor het slapengaan geen alcohol te drinken. Houd het daarnaast bij maximaal 2 glaasjes per dag.
  • Verdovende middelen en slaapmedicatie kunnen hetzelfde effect op de spieren hebben als alcohol. Denkt u dat uw snurken veroorzaakt wordt door uw medicatie? Raadpleeg dan uw huisarts voor advies.
  • Ook zuivel vergroot de kans op snurken. Het bevordert de slijmproductie en laat een laagje in de mond en keel achter. Dit kan snurken veroorzaken.
  • Vermijd zware en vette maaltijden vlak voor het slapengaan. Een volle maag drukt namelijk tegen het middenrif. Dit kan de ademhaling beïnvloeden en snurkklachten verergeren. Daarnaast kan (te veel) vet eten leiden tot brandend maagzuur. Zure oprispingen irriteren de keelwanden en kunnen verdikkingen veroorzaken. Ook dit kan resulteren in snurkgedrag.

Snurken voorkomen zuivel vermijden

Open uw holtes

Verstopte holtes kunnen leiden tot snurken. Maak daarom vóór het slapengaan uw neus en keel vrij van overtollig slijm. Een aantal tips om snurken te voorkomen:

  • Neem een stoombadje met een paar druppels munt- of eucalyptusolie om de neus te openen.
  • Gorgel met water en een druppeltje muntolie of mondwater met pepermuntsmaak om de keelholte vrij te maken en op te frissen.
  • Een kopje groene thee of muntthee met honing kan daarnaast helpen de keel te smeren, waardoor er minder vibraties van keelweefsels plaatsvinden.

Snurken voorkomen met muntthee

3. Probeer een anti snurkmiddel

Snurkt u nog steeds? Dan heeft u wellicht een extra steuntje in de rug nodig. Een effectief anti snurkmiddel kan in dit geval uw redding zijn.

 

Anti snurk middelen bij problemen in het mond- en keelgebied

Worden uw snurkklachten veroorzaakt door een blokkade in de keelholte? Dan heeft u mogelijk baat bij onderstaande anti snurkmiddelen:

  • Anti snurk keelspray. Een anti snurk keelspray smeert de keel en voorkomt trillingen van de keelweefsels. Het nadeel van sprays is dat ze over het algemeen slechts een aantal uur werkzaam zijn. Voor lichte snurkers zijn ze mogelijk effectief, zware snurkers zijn er doorgaans niet mee geholpen.
  • Anti snurk keelstrips. Deze strips plaats je tegen het gehemelte vóór het slapengaan. Hierdoor smelten ze en komen de werkzame ingrediënten vrij. Het effect is vaak iets sterker dan dat van sprays.
  • Anti snurkbeugel. Dit is een bitje dat uw onderkaak tijdens de slaap in positie houdt, om te voorkomen dat deze uw luchtweg blokkeert. Ook het zachte gehemelte en de tong blijven zo op hun plek. Een anti snurk beugel is wetenschappelijk effectief bewezen tegen snurken in ongeveer 90% van de gevallen.

Snurken voorkomen met anti snurkbeugel

Het beste is om een anti snurkbeugel op maat aan te schaffen. Een op maat gemaakte beugel sluit perfect aan op uw gebit. Het is daarom een beter alternatief dan een standaard beugel. En lekker zittende beugel zal zijn werk immers beter kunnen doen.

Helaas zijn op maat gemaakte beugels van de tandarts of een kliniek vaak erg prijzig. De kosten lopen al snel op tot enkele honderden euro’s.

Gelukkig zijn er ook goedkopere opties. Er zijn namelijk online aanbieders die al anti snurkbeugels aanbieden voor minder dan €30. Deze beugels kunt u zelf op maat maken door middel van de ‘kook-en-bijt’ techniek. Hierbij laat u de beugel eerst zacht worden in heet water en vormt u hem naar uw gebit. Daarna laat u de beugel hard laat worden in koud water. Een simpel en snel proces.

Een voorbeeld van een aanbieder van anti snurkbeugels met zeer veel positieve ervaringen is Mr. Anti Snurk. Op de website kunt u al een zelf aanpasbare anti snurkbeugel voor slechts €27,95 bestellen. Zij werken tevens met een niet goed, geld terug garantie. Als de beugel bij u niet werkt, krijgt u dus zonder gezeur uw geld terug.

 

Anti snurk middelen bij neusproblemen

Sommige snurkers kampen met een geblokkeerde neusingang. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een allergische reactie, verkoudheid of afwijkend neustussenschot. Het gevolg is dat er tijdens de uitademing een vervelende druk op de keel komt te staan.

  • In het geval van een allergie kunnen anti allergie tabletjes verlichting geven.
  • Bij een verkoudheid of een permanent verstopte neusholte zijn anti snurk neussprays mogelijk effectief. Zij lossen overtollig slijm op en smeren het neusslijmvlies.
  • Zijn uw klachten hardnekkiger? Dan heeft u mogelijk baat bij het gebruik van een neusspreider tegen snurken. Een neusspreider is een apparaatje dat uw neusgaten van binnenuit opent. Hierdoor verbetert de luchtstroom en wordt snurken voorkomen.

Snurken voorkomen met een neusspreider

 

4. Ga gezonder leven

Een ongezonde levensstijl is in veel gevallen de oorzaak van snurkgedrag. Om snurken te voorkomen zijn er een aantal aanpassingen die u kunt doen:

  • Stop met roken. Roken is één van de belangrijkste oorzaken van snurken, omdat het de slijmvliezen in de mond, keel, neus en longen irriteert. Hierdoor kunnen er zwellingen en ontstekingen ontstaan. Dit vernauwt de doorsnede van de luchtweg, wat leidt tot snurken. Daarnaast bevordert roken de aanmaak van slijm om de schadelijke stoffen die in sigarettenrook zitten af te voeren. Ook overtollig slijm zorgt ook voor een nauwere luchtweg.
  • Ga afvallen. Naast roken is overgewicht een zeer belangrijke veroorzaker van snurkgedrag. Met name vet dat zich ophoopt rond de keel en nek is een risicofactor. Dit zorgt namelijk voor een verdikking van de keelwanden. De kans is groot dat uw snurkklachten als sneeuw voor de zon verdwijnen als u uw overtollige kilo’s kwijtraakt.

Snurken voorkomen door af te vallen

5. Acupunctuur

Acupunctuur is een behandelmethode in de traditionele Chinese geneeskunde. Het werkt volgens het principe dat een ziekte of kwaal een teken is van een verstoring in het algemene welzijn van zowel lichaam als geest. Deze verstoring wordt veroorzaakt door een disbalans in de energiehuishouding. Door naalden in zogenaamde acupunctuurpunten in het lichaam te steken, kunnen deze worden gestimuleerd en de balans worden hersteld.

Tegenwoordig wordt acupunctuur in de Westerse wereld steeds vaker beoefend. Niet iedereen is echter overtuigd van de werking. Sceptici beweren dat het vooral een placebo effect geeft. Toch zijn veel mensen ermee geholpen. Of het nu een placebo is of niet, het kan wel degelijk een effectieve behandelmethode zijn.

Acupunctuur kan ook snurken voorkomen. Met name als u snurkt door een ophoping van slijm in de luchtwegen kunt u baat hebben bij deze behandelmethode.

Snurken voorkomen door acupunctuur

6. Oefeningen tegen snurken

De meest voorkomende oorzaak van snurken is een verslapping van de spieren in de mond en keel. Zeker naarmate we ouder worden loopt de kans op een verslapping van de spieren enorm toe.

Er bestaan oefeningen die deze verslapping kunnen tegengaan. Door het trainen van bepaalde spieren zullen ze sterker worden en minder erg gaan hangen tijdens de slaap. Dit zal de luchtstroom verbeteren en hiermee snurkklachten verminderen of zelfs helemaal voorkomen.

In sommige gevallen kunnen ze zelfs helpen bij een lichte vorm van slaapapneu. Dit is een ernstige slaapstoornis waarbij er op bepaalde momenten een complete obstructie van de luchtweg plaatsvindt. Dit leidt tot ademstilstanden.

Het effect van oefeningen tegen snurken is wetenschappelijk bewezen. De Braziliaanse professor Geraldo Lorenzi-Filho heeft een onderzoek uitgevoerd om dit aan te tonen. De resultaten zijn verschenen in het tijdschrift CHEST.

In zijn onderzoek werden 39 proefpersonen onderzocht. De helft van hen moest drie maanden lang driemaal daags zes oefeningen uitvoeren. Na drie maanden bleek de snurkfrequentie met 36% afgenomen te zijn en de totale snurkkracht met maar liefst 59%.

Snurken voorkomen: oefeningen tegen snurken

De 6 oefeningen zijn als volgt:

1. Duw met het puntje van de tong tegen het gehemelte en schuif de tong naar achteren (20x)
2. Zuig de gehele tong tegen het gehemelte aan (20x)
3. Druk de achterkant van de tong tegen de bodem van de mond terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden ligt (20x)
4. Hef het zachte gehemelte en de huig alsof u de klinker “aa” zegt (20x)
5. Duw met uw wijsvinger de wangspier van uw tanden weg (elke kant 10x)
6. Als u eet, wissel het kauwen dan af aan beide kanten, en til uw tong op naar het gehemelte als u slikt, zonder uw wangspieren aan te spannen.

 

7. Snurk app

Een snurk app is een zeer handig hulpmiddel tegen snurken. Het kan u helpen om meer grip op uw snurkgedrag te krijgen. Eén van de populairste snurk apps met meer dan een miljoen downloads is SnurkLab.

Ten eerste geeft SnurkLab u tips over hoe snurken te voorkomen. Daarnaast houdt de app een individuele Snurk Score bij. Zo kunt u precies zien hoeveel en hoe hard u heeft gesnurkt. U kunt zelfs uw eigen gesnurk terugluisteren.

De beste functie is echter dat u per nacht kunt aangeven of u een anti snurk middel heeft gebruikt, of bijvoorbeeld voor het slapengaan heeft gerookt, gesport, alcohol heeft gedronken of een zware maaltijd heeft genuttigd. Hierdoor kunt u de volgende dag precies zien welke factoren van invloed zijn geweest op uw snurkgedrag. Het daarom is zeer nuttig hulpmiddel bij het bestrijden van uw snurkgedrag.

Snurken voorkomen met snurk app

SnurkLab is gratis te downloaden voor Android en iOs. Voor €6,99 kunt u gebruik maken van alle functies zonder advertenties.

8. Raadpleeg uw huisarts

Lukt snurken voorkomen niet met bovenstaande tips? Dan is het verstandig om een bezoekje te brengen aan uw huisarts. Deze kan onderzoeken waar uw snurkgedrag vandaan komt een behandelmethode adviseren. Ook kan hij of zij u indien nodig doorverwijzen naar de KNO-arts. Soms is een medische ingreep nodig.