Snurken is een vervelend probleem dat naast geluidsoverlast ook onaangename gezondheidsklachten kan veroorzaken. In onderstaand artikel bespreken we welke anti snurkmiddelen snurken verhelpen én geven wij je een aantal aanvullende tips tegen snurken. 

Snurken verhelpen

Snurken verhelpen: 11 effectieve oplossingen

1. CPAP-masker

Het CPAP-masker staat op nummer 1 als effectiefste middel om snurken te verhelpen. Het is tegelijkertijd ook de ingrijpendste oplossing tegen snurken.

Het CPAP-masker is een beademingsmasker dat gekoppeld wordt aan een elektronische beademingsmachine. De machine pompt gewone lucht via het masker in de mond en neus van de snurker. De positieve luchtdruk zorgt ervoor dat de luchtwegen zodanig geopend blijven dat snurken voorkomen wordt. Naast anti snurk middel wordt een CPAP-masker ook gebruikt om slaapapneu te bestrijden.

Zoals je op de afbeelding kunt zien, is de CPAP-machine een behoorlijk ingrijpend apparaat in je slaapkamer. Het belemmert in sterke mate je bewegingsvrijheid. Wanneer je je omdraait, kun je de buis lostrekken, erin verstrikt raken of kapot maken.Snurken verhelpen met een CPAP-masker

Buiten deze bewegingsvrijheidsbeperking kan het masker zelf als storend ervaren worden. Ook vinden er in sommige gevallen bijwerkingen plaats, zoals hoofdpijn, neusverkoudheid, bijholteontstekingen, maskerdrukplekken, tijdelijke spierpijn op de borst en winderigheid door het inslikken van lucht.

Buiten het ongemak is een CPAP-masker kopen geen goedkope aangelegenheid. Een machine kost al gauw zo’n €600.

Conclusie: Een CPAP-masker is het effectiefste middel om snurken te verhelpen. Wanneer je lijdt aan slaapapneu is dit zelfs vaak de enige oplossing. Als je echter een reguliere snurker bent, is het aan te raden eerst goedkopere en minder ingrijpende middelen te proberen. Snurken verhelpen kan namelijk ook stukken goedkoper.

2. De anti snurkbeugel: succes gegarandeerd

Snurken wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een luchtwegblokkade in de keelholte. Dit ontstaat door spierverslapping die tijdens de slaap plaatsvindt. Bij sommige mensen is er sprake van extreme verslapping, waardoor de onderkaak, tong en het zachte gehemelte naar achteren zakken.

Het gevolg hiervan is dat de luchtwegen worden belemmerd en lucht minder goed doorgang vindt. Dit veroorzaakt trillingen van het keelweefsel met als gevolg het vervelende snurkgeluid.

Met betrekking tot snurken verhelpen heeft de anti snurkbeugel een revolutie betekend. Het middel wordt ook wel een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd. Een MRA kan snurken verhelpen doordat het de onderkaak naar voren duwt. Hierdoor wordt voorkomen dat het zachte gehemelte de luchtweg belemmert. Het snurken wordt hiermee verholpen.

Snurken verhelpen met de Mr. Anti Snurk beugel

Wetenschappelijk bewezen

Het grote voordeel van de anti snurkbeugel is dat je direct weet of hij werkt. De eerste keer dat je gaat slapen en de anti snurkbeugel gebruikt, zou het snurken verminderd moeten zijn of zelfs geheel verholpen. De anti snurkbeugel verhelpt het snurken ook op de lange termijn.

Het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksinstituut National Center for Biotechnology Information heeft de MRA wetenschappelijk onderzocht en effectief bewezen. Na 10 jaar is het snurkonderzoek herhaald met de conclusie dat de beugel nog steeds snurken verhelpt.

Het grote voordeel van een anti snurkbeugel is dat je geen grote investering hoeft te doen. Je kunt weliswaar kiezen voor een door een specialist op maat gemaakte anti snurkbeugel, wat al snel zo’n €700 kost. Er bestaan echter verscheidene anti snurkbeugels die je zelf eenvoudig op maat kunt maken.

Een anti snurkbeugel die je zelf op maat maakt is vaak net zo effectief als een door een specialist vervaardigde. Het grote verschil zit hem in de prijs.

Mr. Anti Snurk is een anti snurkbeugel die je zelf op maat kunt maken en is veruit de goedkoopste onder de anti snurkbeugels van hoge kwaliteit. Daarnaast geeft Mr. Anti Snurk je een niet goed, geld terug garantie. Dit betekent dat je de anti snurkbeugel 7 dagen mag uitproberen. Als je niet tevreden bent, kun je hem zonder gezeur terugsturen. Maar waarschijnlijk is dat niet nodig, afgaande op de vele positieve reviews over de snurkbeugel van Mr. Anti Snurk.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

3. Anti snurk kussen

Ook je slaaphouding kan de veroorzaker zijn van je snurkklachten. Wanneer je op je rug slaapt, is de kans namelijk groter dat je onderkaak door de zwaartekracht naar beneden zakt. Dit leidt tot snurken.

Een anti snurk kussen is speciaal ontwikkeld om je op je zij te laten slapen. In de zijligging zal de kaak niet of minder ver naar beneden zakken. De luchtweg wordt hierdoor dus niet belemmerd en dit zal het snurken verhelpen.

Anti snurk kussens zijn verkrijgbaar in vele soorten en maten. Het grote probleem van een anti snurkkussen is dat sommige mensen zich tijdens de slaap verzetten tegen de gedwongen zijligging. Je zult zelf uit moeten vinden of dit ook voor jou geldt.

Snurken verhelpen met anti snurk kussen

Conclusie: Een anti snurkkussen kan in sommige gevallen snurken verhelpen. De effectiviteit hangt echter sterk samen met in hoeverre je van nature een rugslaper bent en of je van nature tegen de zijligging ingaat. Ten laatste is belangrijk hoe comfortabel je met het kussen kunt slapen.

4. Neusspreider tegen snurken

Een neusspreider kan bij zogenaamde neussnurkers het snurken verhelpen. Neussnurkers zijn snurkers die snurken omdat zij kampen met een probleem in de neus, waardoor de ademhaling wordt belemmerd. Oorzaken hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn een allergie (denk aan hooikoorts of een allergie voor huisstofmijt), verkoudheid, neuspoliepen, een afwijkend neustussenschot of opgezwollen neusslijmvlies.

Het gevolg hiervan is dat er door een bemoeilijkte neusademhaling automatisch wordt overgeschakeld op een geforceerde mondademhaling. Dit kan zorgen voor een negatieve druk in de keel, met snurkklachten als gevolg.

Snurken verhelpen met een neusspreider

Een neusspreider is een klein apparaatje dat bestaat uit twee buisjes die met een U-vormig ringetje aan elkaar verbonden zijn. Je dient deze buisjes vóór het slapengaan in de neusgaten in te brengen om ervoor te zorgen dat de neusgaten verder open gaan staan. Ook wordt het dichtklappen van de neusvleugels tijdens de slaap voorkomen.

Door het gebruik van een neusspreider zal de neusademhaling verbeteren en er meer zuurstof worden aangevoerd. Hierdoor zal er niet worden overgeschakeld op de mondademhaling en wordt snurken voorkomen. Ook zul je door de extra aanvoer van zuurstof beter uitrusten.

Meestal zijn neusspreiders gemaakt van soepel en licht hypoallergeen siliconen, wat ervoor zorgt dat het dragen ervan zeer comfortabel is.

Conclusie: Een neusspreider kan voor neussnurkers een goede oplossing tegen snurken zijn, omdat het als doel heeft de neusademhaling te verbeteren. Een soepele neusademhaling tijdens de nacht kan snurken verhelpen of voor een groot deel verminderen. Snurk je echter door een probleem in de keel? Dan heb je meer baat bij bijvoorbeeld een Mandibulair Repositie Apparaat.

 

5. Bekijk je levensstijl kritisch

Wat veel mensen niet weten, is dat hun levensstijl kan bijdragen aan de ontwikkeling van snurkklachten. Iemand die gezond leeft, loopt minder kans om snurkklachten te ontwikkelen dan iemand die er ongezonde leefgewoonten op nahoudt. Het is daarom slim om je levensstijl kritisch te bekijken om te zien of je enige aanpassingen kunt doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Afvallen

Overwicht is één van de belangrijkste oorzaken van snurkgedrag. Kamp je met overgewicht, dan kan afvallen snurken verhelpen.

Met name vet rondom de keel en nek is een risicofactor. Dat komt doordat vet dat zich hier ophoopt een verdikking van de keelwanden veroorzaakt. Verdikte keelwanden zorgen er op hun beurt weer voor dat lucht minder ruimte heeft om zich te verplaatsen. Dit veroorzaakt een turbulente luchtstroom, die zorgt voor trillingen van de keelweefsels.

Ga daarom de strijd met de overtollige kilo’s aan door te sporten en gezonder te eten. De kans is zeer groot dat je dan weer kunt genieten van heerlijke, snurkvrije nachten.

Stoppen met roken

Ook roken is een belangrijke veroorzaker van snurken. Sigarettenrook heeft een zeer irriterend effect op de slijmvliezen in de mond, keel, neus en longen. Dit kan vernauwingen en zelfs ontstekingen veroorzaken.

Daarnaast zorgt de constante irritatie voor de aanmaak van meer slijm om de schadelijke stoffen af te voeren. Aanwezig slijm zorgt voor een bemoeilijkte ademhaling en meer kans op trillingen van de weefsels.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door roken het risico op snurken met een factor 2,3 toeneemt. Snurk je regelmatig, dan doe je er dus goed aan om te stoppen met roken. Dit zal niet alleen snurken verhelpen, maar je gezondheid en portemonnee ook nog eens ten goede komen.

Snurken verhelpen door te stoppen met roken

Matig met alcohol

Het drinken van alcohol vóór het slapengaan kan snurkklachten uitlokken. Alcohol heeft namelijk een spierverslappende werking, die ervoor kan zorgen dat de spieren in de keelholte hun werk minder goed doen. Ook bestaat de kans dat de onderkaak, tong en zachte gehemelte eerder naar achteren zakken en de luchtweg blokkeren.

Tevens zorgt de verdovende werking van alcohol voor een verminderde ademhalingscontrole tijdens de slaap. Dit kan snurkklachten uitlokken, omdat we op een andere manier ademhalen dan normaal. Daarnaast heeft alcohol een uitdrogende werking, waardoor de afscheiding tussen de neus en het zachte gehemelte plakkeriger wordt. Dit zorgt ervoor dat de kans op snurken toeneemt.

Een mogelijke oplossing tegen snurken is om ongeveer 4 uur voordat je gaat slapen geen alcohol te nuttigen. Houd het bij maximaal 2 glaasjes per dag.

Vermijd vette en grote maaltijden

Vette en grote maaltijden consumeren vlak voordat je naar bed gaat kan ook zorgen voor een verergering van snurkgedrag. Ten eerste omdat een volle maag tegen het middenrif drukt, wat de ademhaling negatief beïnvloedt. Ook kan vet eten de productie van maagzuur en zure oprispingen uitlokken. Opkomend maagzuur heeft een verdikking van de keelwanden tot gevolg, wat weer kan zorgen voor snurken.

6. Laat je testen op allergieën

Een allergische reactie kan vervelende klachten teweegbrengen, zoals een verstopte neus of loopneus en gezwollen neusslijmvlies. Deze klachten kunnen de ademhaling bemoeilijken en hierdoor snurkklachten veroorzaken. Met name een allergie voor huisstofmijt is een risicofactor, omdat de allergische reactie vaak in bed plaatsvindt. Beddengoed wemelt immers van de huisstofmijt. Niet alleen omdat deze beestjes houden van een warm en vochtig klimaat, maar ook omdat ze zichzelf voeden met onze huidschilfers.

Het nemen van de juiste maatregelen kan snurken verhelpen. Schaf anti-allergeen beddengoed aan dat je regelmatig wast en houd je slaapkamer stofvrij. Huisstofmijt bevindt zich ook in tapijt, vloerkleden en gordijnen, dus besteed ook hier aandacht aan. Lees in een eerder artikel van ons meer over snurken door allergie.

7. Open je holtes

Opgehoopt slijm is een belangrijke veroorzaker van snurken. Ten eerste kan aanwezig slijm in de neus de neusademhaling bemoeilijken. Hierdoor komt  er een negatieve druk op de keel te staan, met snurkklachten als gevolg. Daarnaast kan aanwezig slijm in de keel zorgen voor trillingen van de keelweefsels.

Probeer daarom voordat je naar bed gaat je holtes vrij te maken, om de kans op snurken zoveel mogelijk te beperken. Een goede manier om dit te doen, is het bereiden van een heerlijk stoombadje met een paar druppeltjes pepermunt- of eucalyptusolie. De stoom en de weldadige werking van de oliën zullen het slijm oplossen en de slijmvliezen vochtig houden.

Gorgelen met een glas water en een drupje olie kan zorgen voor een vrijgemaakte en opgefriste keel. Dit zal de kans op trillingen van de weefsels verkleinen.

Snurken verhelpen met etherische olie

8. Luchtbevochtiger

Soms snurken mensen doordat de lucht in hun slaapkamer te droog is. Droge lucht irriteert de membranen in de neus en keel, wat kan leiden tot snurken.

Twijfel je of de lucht in je slaapkamer vochtig genoeg is? Probeer dan de luchtvochtigheid van je slaapkamer te meten met een hygrometer. De ideale luchtvochtigheidsgraad ligt tussen de 40% en 60%. Als blijkt dat deze lager ligt, dan kan het de moeite waard zijn om een luchtbevochtiger aan te schaffen. Dit kan snurken verhelpen.

9. Oefeningen tegen snurken

We hadden het eerder al over verslapte spieren als oorzaak van snurkgedrag, omdat de kans op een luchtwegblokkade toeneemt door naar achter zakkende weefsels. Door je keel- en mondspieren te trainen kun je deze verslapping tegengaan en hiermee snurken verhelpen.

In een eerder artikel schreven we al over verschillende oefeningen tegen snurken die effectief zijn gebleken bij het verminderen van snurkgedrag. Het gaat om oefeningen die zijn gebruikt bij een wetenschappelijk onderzoek naar snurken, geleid door de Braziliaanse professor Geraldo Lorenzi-Filho.

Hij heeft het onderzoek uitgevoerd onder 39 proefpersonen. De helft daarvan moest elke dag drie keer bepaalde oefeningen uitvoeren. De controlegroep werd behandeld met neusstrips. Na 3 maanden nam de frequentie van snurken met 36% af en de totale snurkklacht met 59%. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift CHEST.

Snurken verhelpen met oefeningen tegen snurken

Snurken verhelpen met oefeningen

10. Download een snurk app

Een snurk app is helaas geen wondermiddel tegen snurken, maar is wel een goed middel om je snurkprobleem beter in kaart te brengen. Een fijne en populaire snurk app is SnurkLab, die al meer dan een miljoen downloads heeft. De app is gratis te downloaden voor Android en iOs toestellen. Er bestaat ook een betaalde versie, waarbij je voor €6,99 gebruik kunt maken van alle functies zonder advertenties.

Het gebruik is heel simpel. Je laat de app ’s nachts draaien en deze houdt automatisch je individuele snurk score bij. Je kunt dus precies zien hoeveel en hoe hard je hebt gesnurkt. Ook neemt de app samples op van je gesnurk, zodat je deze de volgende dag kunt terugluisteren. Natuurlijk geeft de app je ook informatie over verschillende oplossingen tegen snurken.

Snurken verhelpen met snurk app

De beste functie is echter dat je per nacht kunt aangeven welk anti snurk middel je hebt gebruikt, en je de volgende dag dus precies kunt zien of deze wel of niet effectief is geweest. Ook kun je per nacht bepaalde factoren aanvinken die van toepassing zijn, zoals ‘alcohol’, ‘cafeïne’ of ‘douchen’. Zo zie je precies hoeveel invloed een glaasje alcohol, kopje koffie of een douche voor het slapengaan hebben gehad op je snurkgedrag.

Kortom: een snurk app laat je precies zien hoe effectief (of niet) bepaalde remedies of factoren zijn en kan daarom snurken verhelpen een stuk gemakkelijker maken.

11. Breng een bezoekje aan de huisarts

Mochten bovenstaande oplossingen tegen snurken niet baten, dan is het aan te raden om een bezoekje aan de huisarts te brengen. Deze kan onderzoeken wat de oorzaak van je snurkklachten is of je eventueel doorverwijzen naar de KNO-arts. Soms is een medische ingreep nodig.

Bron afbeelding help