Snurken is een vervelende kwaal waar snurkers en hun partners flink onder kunnen lijden. Snurken stoppen is helaas vaak lastiger dan gedacht. Hieronder geven wij je een aantal nuttige tips die stoppen met snurken eenvoudig maken.

Snurken stoppen

Waarom stoppen met snurken?

Vaak wordt gezegd dat snurken alleen voor de partner vervelend is. Niet kunnen in- of doorslapen door geluidsoverlast is immers erg frustrerend.

Snurken kan echter ook voor de snurker zelf vervelende gevolgen hebben. Door snurken slaap je bijvoorbeeld minder diep. Dit klinkt waarschijnlijk vreemd, omdat het vaak lijkt alsof iemand die snurkt heerlijk ligt te slapen. Het tegendeel is echter waar.

Mensen die chronisch snurken worden vaak niet uitgerust wakker, waardoor ze zich gedurende de dag moe en futloos voelen. Daarnaast kan chronisch snurken op den duur leiden tot serieuzere problemen, zoals stemmingswisselingen, depressiviteit en hart- en vaatziekten.

Maar hoe kun je nu definitief stoppen met snurken? Hieronder behandelen we een de effectiefste anti snurkmiddelen en remedies.

LET OP: Als je tijdens het snurken ook regelmatig stopt met ademen, dan kamp je hoogstwaarschijnlijk met de aandoening slaapapneu. Raadpleeg in dat geval altijd de huisartsLees hier meer over slaapapneu.

 

Ingrijpende methoden

CPAP-masker

Een CPAP-masker is de voorkeursbehandeling van mensen met slaapapneu. Het is daarnaast een effectieve manier om snel te stoppen met snurken. Het is een beademingsapparaat dat tijdens de slaap constant lucht aanvoert bij de persoon die het masker draagt. Hierdoor wordt een blokkade van de luchtweg voorkomen en daarmee ook het snurken.

Slapen met de machine is echter oncomfortabel en, niet onbelangrijk, erg prijzig. Een CPAP-machine kost al gauw €600.

Snurken stoppen met een CPAP-masker

Operatie

Een andere ingrijpende methode om snurken te stoppen is een operatie. Meestal wordt hierbij een deel van het zachte gehemelte en de huig verwijderd, waardoor de overgang van de neus naar de keel ruimer wordt. Bij het merendeel van de mensen verdwijnen de snurkklachten hierdoor.

Helaas is het een erg ingrijpende en pijnlijke procedure met mogelijke complicaties. Tevens zijn de resultaten soms niet blijvend. Lees hier meer over verschillende operaties tegen snurken.

Minder ingrijpende methoden

Wil je liever eerst een minder ingrijpende methode uitproberen om jouw snurken te stoppen? Lees dan hieronder onze tips.

MEEST GEKOZEN: De anti-snurkbeugel

De anti snurkbeugel is één van de vele producten die er bestaan om te stoppen met snurken. De anti snurkbeugel voorkomt dat je onderkaak naar beneden zakt tijdens de slaap. Op deze manier blijft het zachte gehemelte op zijn plaats en de luchtweg vrij, waardoor je zult stoppen met snurken.

Snurken stoppen met de Mr. Anti Snurk beugel

De anti snurkbeugel wordt beschouwd als de beste oplossing tegen snurken. De beugel is wetenschappelijk getest en effectief bewezen in 90% van de gevallen. Hij wordt ook door KNO-artsen aangeraden. Ook snurkers op dit forum zeggen dat zij met de anti snurkbeugel het snurken succesvol hebben weten te stoppen.

Het beste is om een snurkbeugel te kopen die je kunt aanpassen aan je gebit. Dit is vele malen comfortabeler en je zult de beugel dan niet ongemerkt uitduwen tijdens je slaap.

Mr. Anti Snurk is een voorbeeld van een aanpasbare snurkbeugel. Het is tevens veruit de goedkoopste aanbieder op de markt. Hier kun je de vele positieve beoordelingen over Mr. Anti Snurk vinden. De beugel is bij Etos te koop en je kunt hem hier eenvoudig online bestellen.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

 

Stoppen met roken

Een andere manier om van je snurkklachten af te komen is door te stoppen met roken. Sigarettenrook is zeer schadelijk voor de luchtwegen. Het is dus ook niet gek dat je ervan gaat snurken. Door te stoppen met roken, zullen je snurkklachten dan ook ongetwijfeld afnemen.

Het duurt misschien een tijdje voordat je het optimale effect merkt. Als je denkt dat het stoppen niet heeft geholpen of dat je meer snurkt na het stoppen met roken, geef dan niet zomaar op. Het duurt een tijdje voordat je lichaam alle gifstoffen heeft afgevoerd.

Anti snurk kussen

Vaak snurken mensen die op hun rug slapen heftiger, omdat in die positie de tong, de huig en het zachte gehemelte naar achteren vallen. Het is daarom beter om op je zij te slapen. Helaas is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen draaien namelijk ongemerkt in hun slaap en verwisselen zo van slaaphouding.

Het anti snurk kussen helpt je hierbij. Anti snurk kussens zijn meestal gemaakt van visco-elastisch materiaal. Ze zorgen ervoor dat het hoofd in één dezelfde positie gehouden kan worden. Mensen die gewend zijn op hun rug te slapen, zullen in hun slaap echter ingaan tegen de voor hun onnatuurlijke positie. Een anti snurk kussen is daarom niet voor iedereen een effectief middel om snurken te stoppen.

Snurken stoppen met een anti snurk kussen

Wat je wel kunt proberen is het hoofdeinde van je bed lichtjes omhoog te plaatsen. Dit verkleint de kans op het naar achteren vallen van de tong, huig en zachte gehemelte. Door een dik boek of klossen onder de poten plaatsen, is de kans groot dat het snurken zal stoppen of verminderen.

Anti snurk neusspreider

De neusspreider tegen snurken is bedoeld voor snurkers die kampen met een blokkade in de neus. Het middel bestaat (meestal) uit twee kleine buisjes die verbonden zijn met een bruggetje. Je dient de buisjes zover als mogelijk in je neusgaten in te brengen.

De neusspreider verwijdt de neusgaten, waardoor er meer lucht wordt aangevoerd. Ook voorkomt het dat je neusgaten tijdens de nacht dichtklappen. Hierdoor zal het snurken stoppen. De neusspreider heeft ook een positieve invloed op je nachtrust. Je krijgt meer zuurstof binnen, waardoor je hersenen beter functioneren.

De neusspreider kan gebruikt worden in combinatie met andere producten tegen snurken, zoals de anti snurkbeugel. Je kunt een neusspreider eenvoudig aanschaffen via bol.com.

Snurken stoppen met Dr. Breathe Well neusspreider

 

Oefeningen tegen snurken

Er bestaan ook oefeningen om te stoppen met snurken. Deze oefeningen versterken je mond- en ademhalingsspieren. Er zijn verschillende oefeningen die je kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan zangoefeningen, het trainen van tong en kaken, stretchoefeningen met de tong en (nep)gapen.

Om beter te leren ademhalen zijn er verschillende yoga-oefeningen die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan ‘de zoemende bij’ en ‘de leeuw’. Al deze oefeningen kunnen je helpen om snurken te verminderen of te stoppen, maar helaas hebben ze pas effect bij het herhaaldelijk uitvoeren ervan. Je zult er dus elke dag tijd in moeten investeren.

Snurken stoppen door oefeningen

Lees hier meer over effectieve oefeningen tegen snurken.

Anti snurk sprays

Er zijn twee soorten snurksprays op de markt die je kunnen helpen om te stoppen met snurken, namelijk keel- en neussprays. Zij zorgen ervoor dat de ademhalingsspieren rondom de keel of neus (afhankelijk van het type spray dat je kiest) lichtjes worden aanspannen, om te voorkomen dat ze gaan vibreren gedurende de nacht.

Anti snurk sprays werken helaas slechts een aantal uur. Ze zijn daarom geen geschikt middel om snurken de hele nacht te stoppen. Voor lichte snurkers kan het echter wel uitkomst bieden.

 

Snurkprobleem of niet?

Als je slechts incidenteel snurkt, is er niets om je zorgen over te maken. Merk je (of je partner) echter dat je snurkklachten steeds frequenter worden en (bijna) iedere nacht terugkeren, dan is de kans groot dat je een snurkprobleem hebt

Indien je geen partner of huisgenoot hebt, ga dan na of je vaak onrustig slaapt en niet fit wakker wordt. Zo ja, dan is de kans aanwezig dat je kampt met een snurkprobleem.

Om hier zeker van te zijn kunt je een snurk app downloaden. Je laat de snurk app simpelweg lopen gedurende de nacht en deze meet je snurkgedrag. De volgende ochtend kun je precies zien of  je hebt gesnurkt, en zo ja, hoe hard en hoeveel. Je kunt dit bij de meeste apps ook terugluisteren. Een populaire en fijne snurk app is SnurkLab.

 

Als je (of je partner) merkt dat je steeds frequenter snurkt en je vaak niet fit wakker wordt, is de kans groot dat je een snurkprobleem hebt.

 

Het is aan te raden om zo snel mogelijk een oplossing voor je snurkprobleem te vinden. Chronisch snurken kan namelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben.

Zo lopen snurkers meer kans op het oplopen van bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, refluxziekte, hart- en vaatziekten en andere kwaaltjes. Ook kan snurken leiden tot ergernissen binnen je relatie. Het is immers geen pretje om nacht na nacht geluidsoverlast te ervaren door een snurkende partner.