Snurken met mond dicht komt bij veel snurkers voor. Dit heeft verschillende oorzaken en kan worden opgelost door bijvoorbeeld het gebruik van een anti snurkmiddel. Hieronder zetten we de beste oplossingen voor je op een rij.

Snurken met mond dicht

Waarom snurken met mond dicht?

Er zijn twee belangrijke oorzaken aan te wijzen voor snurken met gesloten mond:

1. Naar achter vallende onderkaak

Een veelvoorkomende oorzaak van snurken is het naar achteren vallen van de onderkaak. Dit wordt veroorzaakt door het verslappen van de spieren tijdens de slaap. Het gevolg hiervan is dat het zachte gehemelte en de huig de luchtwegen blokkeren.

Hierdoor moet de lucht zich tijdens de ademhaling door een nauwe opening bewegen. Dit zorgt voor een turbulente luchtstroom, waardoor de keelweefsels gaan trillen. Deze trillingen veroorzaken het vervelende snurkgeluid.

2. Verslapte tong

Als de tongspier extreem verslapt is, valt de tong tijdens de slaap naar achteren. Dit zorgt er net als bij de verslapte onderkaak voor dat de keelholte belemmerd wordt. Dit veroorzaakt snurken.

Er kan ook sprake zijn van een combinatie van factoren.

Mogelijke oplossingen voor snurken met mond dicht

Als je snurkt met je mond dicht, zijn er verschillende oplossingen waar je baat bij kunt hebben, zoals:

1. Anti snurkbeugel

Een anti snurkbeugel is een mondprothese die de onderkaak tijdens de slaap lichtjes naar voren dwingt. Dit voorkomt ook het naar achteren vallen van het zachte gehemelte, de huig en de tong. Dit zorgt ervoor dat de keelholte gedurende de nacht vrij blijft, en snurkgedrag geen kans krijgt.

Anti snurkbeugel voor snurken met mond dicht

Een anti snurkbeugel wordt ook wel een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd. Het wordt vaak gezien als de succesvolste oplossing tegen snurken. Het middel wordt daarom ook door KNO-artsen als voorkeursbehandeling tegen snurken ingezet. Zo’n 90% van de snurkers heeft baat bij een anti snurkbeugel, zoals blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse National Center for Biotechnology Information.

mr-anti-snurk-snurkbeugel-300-nieuw

De goedkoopste en eenvoudigste optie is om een anti snurkbeugel online te bestellen bij een betrouwbare aanbieder. Een voorbeeld daarvan is Mr. Anti Snurk voor slechts €27,95 koop je een snurkbeugel met een proeftijd van 7 dagen. Lees hier de vele positieve ervaringen met de snurkbeugel van Mr. Anti Snurk.

2. Slaaphouding veranderen

Omdat de kans op snurken groter is in rugligging, of je nu last heb van snurken met mond dicht of open, is het slim om kijken of een verandering van de slaaphouding enige invloed heeft op je snurkklachten. Hoe pak je dit aan?

Je kunt bijvoorbeeld de zijligging bij uzelf afdwingen, door te slapen met een kussenblokkade of body pillow. Ook kun je de ouderwetse tennisbal-techniek uitproberen. Hierbij maak je een tennisbal aan je rug vast, zodat je onmogelijk op je rug kunt rollen. Soms kan een anti snurk kussen helpen bij het corrigeren van je slaaphouding.

Anti snurk kussen voor snurken met mond dicht

Een iets duurdere oplossing is de aanschaf van een band voor om de bovenarm. Deze kun je verbinden met een speciale snurk app die snurkgeluiden detecteert. Het bedrijf Sleep.ai heeft deze app (Do I Snore or Grind) en bijbehorende wearable ontwikkeld. Elke keer als je snurkt, geeft de band een trilling af die ervoor moet zorgen dat je van slaaphouding verandert. Helaas kost deze oplossing je wel €99,95.

3. Anti snurk band

Een anti snurk band is een elastische band die de snurker ’s nachts om het hoofd, de kin en kaken draagt. De band houdt de mond geforceerd gesloten. Het middel is daarom met name geschikt voor snurkers die met open mond slapen.

Voor mensen die snurken met mond dicht kan de band echter ook uitkomst bieden. De band stabiliseert namelijk de kaken. Dit voorkomt dat de onderkaak naar achteren zakt. Hierdoor verkleint de kans op het naar achteren vallen van de tong.

Anti snurk band voor snurken met mond dicht

Toegegeven: het is niet de effectiefste en comfortabelste oplossing tegen snurken, maar het kan het proberen waard zijn als niets anders bij jou helpt.

4. Tongstabilisator

Een tongstabilisator is speciaal ontwikkeld voor mensen die snurken door een naar achter vallende tong. Het is een klein apparaatje dat de tong door middel van zuigkracht naar voren houdt. Een tongstabilisator is gemaakt van zacht en comfortabel medisch siliconen en kan dus veilig en zonder irritaties gedragen worden.

Snurken met mond dicht: tongstabilisator tegen snurken

Het nadeel van een tongstabilisator is dat het vaak even duurt voordat men gewend is aan het middel. Bijwerkingen zoals kwijlen en een vreemd gevoel in de tong kunnen soms tot wel een paar weken aanhouden. Vaak kiezen snurkers voor een tongstabilisator als zij geen anti snurkbeugel mogen dragen, omdat ze bijvoorbeeld een kunstgebit hebben.

5. Oefeningen om de tong te versterken

Oefeningen om de tongspier te versterken kunnen voorkomen dat je tong naar achteren valt tijdens de slaap. Door de tong te trainen zal deze op zijn plek blijven en zal het snurken stoppen.

In een eerdere blog van ons kun je meer lezen over effectieve oefeningen tegen snurken.

Overige tips tegen snurken

Naast bovenstaande oplossingen tegen snurken met mond dicht, zijn er nog meer dingen die jou kunnen helpen je snurkprobleem te verminderen of op te lossen, wat voor type snurker je ook bent. Het doorvoeren van gezonde leefgewoonten geeft vaak een enorme vermindering van snurkklachten en is dus zeker de moeite waard om te proberen.

Denk hierbij aan zaken als:

  • Afvallen. Overgewicht is een belangrijke veroorzaker van snurken. Met name vet in de nekstreek zorgt voor snurkklachten, omdat het bijdraagt aan een vernauwing van de luchtweg in de keelholte.
  • Geen of minder alcohol drinken. Alcohol heeft een spierverslappende werking en zal ook de spieren in de mond en keel verslappen. Dit vergroot de kans op snurken.
  • Ook slaap- en kalmerende middelen kunnen een spierverslappend effect hebben en kunnen daarom beter vermeden worden. Raadpleeg hierbij altijd uw arts.
  • Vermijd daarnaast zuivel en grote, vette maaltijden vóór het slapengaan.
  • Stoppen met roken. Roken is zeer irriterend voor de slijmvliezen in de luchtwegen en vergroot de kans op snurken.
  • Behandel neusklachten bij bijvoorbeeld verkoudheid of pak je allergie aan.
  • Zorg voor een goede slaaphygiëne.
  • Verhoog het hoofdeinde van je bed een beetje met bijvoorbeeld klossen.
  • Controleer of de luchtvochtigheid in de slaapkamer goed is. Droge lucht irriteert de membranen in de neus en keel en kan leiden tot snurkklachten. Een luchtvochtigheidsgraad van 40% tot 60% is ideaal.