Hoe voorkom je snurken op een succesvolle manier?

Heel veel mensen snurken zo nu en dan en dit hoeft niet per se problematisch te zijn. Snurken wordt pas een probleem als snurkklachten chronisch blijken. In dat geval kan het namelijk zijn dat het de kwaliteit van de slaap beïnvloedt en de snurker er lichamelijke ongemakken van ondervindt. Hoe voorkom je snurken op een succesvolle manier?

Hoe voorkom je snurken

Hoe voorkom je snurken?

Er zijn vele huis-, tuin- en keukenmiddeltjes tegen snurken die voor een deel van de snurkers effectief kunnen zijn, met name als er sprake is van lichte snurkklachten. Als deze middelen echter niet werken, zal er overgestapt moeten worden op een serieuzere aanpak. Hieronder geven we een aantal tips om snurken op de lange termijn te voorkomen.

Levensstijl

Een belangrijke oorzaak van snurken is een ongezonde levensstijl. Het is aangetoond dat positieve veranderingen in levensstijl kunnen leiden tot een duidelijke vermindering van snurkklachten. Denk hierbij aan de volgende zaken:

Minderen met alcohol en andere verdovende middelen

Snurken wordt vaak veroorzaakt door een verslapping van de spieren in de mond en keel. Dit gebeurt vaak van nature bij het ouder worden of bij oververmoeidheid. Maar ook het nuttigen van alcohol kan bijdragen aan het ontstaan of verergeren van snurkgedrag. Alcohol heeft een verdovende werking en draagt hierdoor bij aan een verslapping van de spieren in de mond en keel.

Hoe voorkom je snurken: minderen met alcohol

Het is daarom slim om uw alcoholconsumptie onder de loep te nemen. Als u echt wilt stoppen met snurken, is het slim om helemaal geen alcohol te nuttigen. Als u af en toe echter toch een glaasje wilt drinken, houd het dan bij maximaal twee per dag. Drink in de twee tot vier uur voordat u naar bed gaat niets.

Net als alcohol kunnen slaap- of kalmerende middelen zorgen voor een verslapping van de spieren tijdens de slaap. Probeer te streven naar een regelmatig leven waarin u geen verdovende middelen nodig heeft. Overleg altijd met uw huisarts voordat u besluit uw medicatie aan te passen.

Afvallen

Overgewicht is een zeer belangrijke veroorzaker van snurken. Met name mensen die kampen met overtollig vet rondom de nek en keel hebben lopen het risico om snurkklachten te ontwikkelen. Dit vet zorgt namelijk voor een verdikking van de keelwanden en een vernauwing van de luchtweg. Bent u te zwaar? Meet uzelf dan een gezonde levensstijl met gezond eten en veel beweging. Sporten kan overigens sowieso zorgen voor een verminderen van snurkgedrag. Er bestaan zelfs specifieke oefeningen tegen snurken.

Hoe voorkom je snurken: afvallen

Stoppen met roken

Roken is een grote aanslag op de luchtwegen. Het is ontzettend ongezond en zorgt voor irritaties en ontstekingen die op hun beurt weer leiden tot snurkgedrag. Het is wetenschappelijk aangetoond dat de kans op snurken bij rokers met een factor 2,3 toeneemt in vergelijking met niet-rokers. U doet er dus zeer goed aan om te stoppen met deze ongezonde gewoonte. Lukt u dit niet op eigen houtje, dan is dat niets om u voor te schamen. Vraag uw huisarts om hulp.

Slaaprituelen

Holtes openen

Bij sommige snurkers is een verstopte neusholte de oorzaak van hun snurkklachten. Het kan helpen om de neusholte vóór het slapengaan vrij te maken van overtollig slijm, bijvoorbeeld door het nemen van een neusdouche of stoombadje.

U kunt ook baat hebben bij het gebruik van een anti snurk neusspray (bij lichte klachten) of een neusspreider. Dit laatste middel opent uw neusgaten van binnenuit en helpt bij de aanvoer van extra zuurstof. Hierdoor slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker.

Heeft u last van snurken door een allergische reactie? Lees hier dan tips om klachten zoveel mogelijk te beperken: snurken door allergie.

Hoe voorkom je snurken: neusspreider

Neusspreider tegen snurken

Anti snurkbeugel

Als u last heeft van snurken dat ontstaat in de keelholte, dan is de anti snurkbeugel de beste keus voor u. Dit middel voorkomt snurken door een geblokkeerde keelholte en is bij 90% van de snurkers effectief, zo blijkt uit onderzoek van het NCBI.

De anti snurkbeugel houdt de onderkaak tijdens de slaap naar voren, waardoor het deel van de luchtweg wat bij snurkers normaal gesproken inzakt open wordt gehouden. Hierdoor wordt snurken effectief voorkomen.

Een anti snurkbeugel op maat is al verkrijgbaar voor minder dan €30. Zo bespaart u uzelf een traject via de huisarts, wat vaak duur en tijdrovend is. Een voorbeeld van een goedkope beugel van goede kwaliteit is de snurkbeugel van Mr. Anti Snurk. Deze snurkbeugel wordt zeer positief beoordeeld en kost slechts €27,95. Daarnaast werkt dit bedrijf met een niet goed, geld terug garantie van 7 dagen. U kunt de beugel dus zonder risico uitproberen.

Slaaphouding

Een veelgehoorde tip tegen snurken is het aanpassen van de slaaphouding. Het is voor snurkers veel gunstiger om in de zijligging te slapen in plaats van op de rug. In de rugligging zorgt de zwaartekracht er namelijk voor dat de onderkaak, tong en zachte gehemelte naar achteren zakken, waardoor de keelholte geblokkeerd raakt. Slapen op uw zij voorkomt dit. Merkt u dat dit in de praktijk lastig is? Dan kunt u proberen om een tennisbal aan uw rug te bevestigen (bijvoorbeeld door een sok op uw pyjama te naaien, waar u de bal in doet) of om een blokkade van kussens te maken.

Het kan soms ook helpen om uw hoofd iets hoger te plaatsen. Dit kan voorkomen dat uw onderkaak en tong naar achteren zakken. U kunt hiervoor een extra kussen of speciaal anti snurk kussen gebruiken.

Hoe voorkom je snurken: anti snurk kussen

Luchtvochtigheid

Droge lucht kan de membranen in de neus en keel irriteren. Dit kan leiden tot snurkklachten. De ideale luchtvochtigheid in de slaapkamer ligt tussen de 60% en 80%. U kunt de luchtvochtigheid in uw slaapkamer meten met een hygrometer. Als blijkt dat de luchtvochtigheid lager ligt, is het slim om een luchtbevochtiger aan te schaffen.